המדריך למשקיע המתחיל בבורסה

כמעט כל אחד מאתנו משקיע בדרך זו או אחרת בבורסה. קרנות הפנסיה וההשתלמות שלנו מנוהלות על ידי אנשי מקצוע המשקיעים את הכסף באפיקים שונים כדי להשיג את הרווח הרצוי לבעלי הפוליסות. אך האם זה אומר שכדי להשקיע בבורסה עליכם להיות אנשי מקצוע? האם גם אדם פרטי יכול בכל זאת להשיג רווחים נאים באמצעות השקעות נבונות? במדריך הקצר הבא נציג כמה קווים מנחים שיסייעו לכם בתחילת דרככם בתחום ההשקעות בבורסה.

האם זה מתאים לכם?

אנשים רבים המעוניינים להשקיע בבורסה מעדיפים לעשות זאת באמצעות חברה המתמחה בתחום או בעזרתו של אדם שכבר צבר ניסיון רב שנים. לדרך פעולה זו שני יתרונות מרכזיים – אין צורך להשקיע זמן בלימוד התחום ובחקר השוק, והמשקיע זוכה ליהנות מהידע ומהניסיון של מנהל תיק ההשקעות. עם זאת, מנהל תיק השקעות מטפל בדרך כלל בכמה תיקים שונים של לקוחות שונים, ולכן לא תמיד יוכל להקדיש לכם את מלוא תשומת הלב. מלבד זאת, ייתכן כי יהיה לו אינטרס לקדם מניות או השקעות מסוימות, דבר העלול להגביל את אפשרויות הרווח שלכם. אם אתם מרגישים שמצב זה נכון עבורכם, תוכלו למצוא מנהל תיק השקעות חדש או לנסות להשקיע בבורסה בכוחות עצמכם.

אך רגע לפני שאתם מתחילים להשקיע בבורסה, היו כנים עם עצמכם; האם עומדים לרשותכם משאבי הזמן והידע המתאימים? שוק הבורסה עשוי אומנם להיות בלתי צפוי והפכפך, אך דווקא בשל כך דרוש ידע בסיסי והבנה כללית של עולם הכלכלה. המשקיע נדרש להיות מעודכן בכל המתרחש בשוק המקומי והגלובלי, ורצוי שיהיה בידיו זמן מספק ללימוד התחום. מלבד זאת, ניהול תיק השקעות מצריך סבלנות והתנהלות מחושבת מאוד. בשוק המניות ישנן עליות וירידות ולכן, ההחלטה על רכישה או מכירה היא מורכבת ודורשת מחשבה רבה וניסיון.

שלב ראשון – מסגרת תקציב

אם החלטת לנסות להשקיע בבורסה, ראשית כדאי שתקבעו את המסגרת הפיננסית שלכם. בתחילת הדרך מומלץ להתחיל דווקא בסכומי כסף קטנים יחסית (כמה מאות שקלים), מתוך ידיעה שהתשואה (הרווח) תהיה קטנה יחסית. בהמשך, אחרי שכבר תצברו ניסיון, תוכלו להשקיע סכומים גדולים יותר שיניבו תשואה משמעותית יותר. אם אין בידיכם סכום הכסף הדרוש, תוכלו ליטול

 שיסייעו לכם בבניית תיק ההשקעות שלכם.

כאשר אתם מרגישים מוכנים, ומעוניינים להשקיע סכומי כסף גדולים יותר, התייחסו גם למטרות שלכם – כמה הון אתם מעוניינים להשיג בחודש? בשנה? וכמה עליכם להשקיע כדי להשיג את ההון המבוקש. מלבד זאת, כדאי גם לחשוב אם ישנו תאריך מסוים שבו הכסף יידרש לכם. זכרו – השקעה ארוכת טווח עשויה לאפשר לכם להגדיל את התשואה.

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בעת ההשקעה בבורסה הם המיסים שתידרשו לשלם על הרווחים שלכם. במדינת ישראל סוחרים בבורסה משלמים מס רווח הון שמחושב בהתאם לסכום שאותו הרווחתם. שיעור המס הוא 25%, כאשר המס הזה נדרש גם אם מדובר בדיבידנדים שאתם מקבלים. דיבידנדים אלו הם סכומי כסף שאתם מקבלים מתוקף היותכם בעלי שליטה בחברה (בעלי מניה), ואתם עשויים לקבל אותם במקרה של מכירת ניירות ערך לדוגמה.

השלב הבא – ניהול סיכונים

השקעה בבורסה כרוכה בסיכונים פיננסיים רבים. גם מנהלי תיק השקעות מנוסים לא תמיד יכולים לנבא את אשר יקרה בעתיד, ולעיתים מתפרצים משברים כלכליים בלתי צפויים המותירים את חותמם גם באפיקי השקעה בטוחים יחסית. אז אומנם אין אפשרות לדעת את כל התרחישים הפיננסיים האפשריים, אך אפשר בכל זאת לנהל את הסיכונים בהתאם לאילוצים הכלכליים שלכם.

לכן, כאשר אתם בונים תיק השקעות, נסו ליצור אותו תוך פיזור הסיכונים, והשקעה באפיקים מגוונים. לדוגמה, במקביל להשקעה באפיק סולידי כגון אג"ח ממשלתי או ניירות ערך בעלי פוטנציאל נמוך לרווח או להפסד, תוכלו להשקיע סכום מסוים במניות או בניירות ערך שהסיכון שלהם גבוה יותר אך התשואה שהם עשויים להניב תהיה משמעותית יותר.

בדרך כלל, ההמלצה היא להשקיע כ-60% מהסכום בנכסים בסיכון גבוה (הצפויים להניב תשואה גבוהה) ו-40% מהסכום בנכסים סולידיים (בטוחים יחסית אך בעלי תשואה נמוכה). אך בשורה התחתונה, הסכום שאותו אתם משקיעים יהיה תלוי כמובן ביכולת הכלכלית שלכם, ואם אינכם בטוחים באשר לדרך המתאימה עבורכם, מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום.

ולבסוף – בחירת כלים להשקעה

השלב המתקדם בבניית תיק השקעות הוא בחירת הכלים שיסייעו לכם להשיג את התשואה המבוקשת. לצורך זה עומדים לרשותכם המכשירים הפיננסיים הבאים:

  • מניות: מניות נחשבות כבחירה בעלת סיכון גבוה, אך עם הסיכון עשויה להגיע גם התשואה הגבוהה. חברה הנסחרת בבורסה יכולה להנפיק מניות שהם שטרי בעלות המעניקים למחזיקים בהם אחוזי שליטה בחברה. מספר מניות רב יותר משמעותו שליטה רבה יותר בחברה, וככל ששווי המניה גבוה יותר כך גדל גם שווי החברה. לכאורה חברה מצליחה תנפיק מניות שוויין גבוה יותר, וחברה שהביצועים שלה ירדו, צפויה לחוות ירידה בערך המניות. עם זאת, כלל זה אינו נכון בכל המקרים, ולכן חשוב להיות מעודכנים בכל הקשור למגמות בשוק המקומי והגלובלי.
  • אגרות חוב: אגרות חוב נחשבות לאפיק סולידי יחסית והם נחשבים למכשיר פיננסי אהוד מאוד. אגרת חוב היא למעשה הלוואה לכל מטרה שהרוכש נותן לחברה, כאשר החברה מתחייבת להחזיר את הסכום בתוספת הריבית. לצד אגרות חוב של חברות פרטיות ישנן גם אגרות חוב ממשלתיות, שגם הן נחשבות לאפיק בטוח יחסית, אך כזה שאינו מניב תשואה גבוה מאוד.
  • תעודות סל: המכשיר הפיננסי הזה מאפשר לכם לעקוב אחר מדדים שונים – אגרות חוב, מניות סחורות וכיוצא בזה. באמצעות מכשיר זה תוכלו לרכוש תעודה הכוללת סל מניות של ת"א 35 או ת"א 25 למשל, וכך לפזר את ההשקעות באפיקים שונים ולקבל את תשואת המדד. דרך זו עשויה להתאים אם אתם מעוניינים בהשקעה בטוחה יחסית, אך מי שמעוניין בתשואה גבוהה יותר יצטרך לרכוש את המניות ישירות (ולקחת על עצמו סיכון גבוה יותר).

לסיכום, אם בחרתם להשקיע בבורסה עליכם לקבוע סכום ראשוני להשקעה, להגדיר איזה רווח תרצו לקבל ולבחור באפיק ההשקעה המתאים ביותר למטרה שלכם. בכל מקרה, אם אתם מתכוונים להשקיע סכומים גדולים יחסים ואינכם בטוחים באשר לדרך הפעולה הרצויה, מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות