מה הפיצוי שיקבלו בעלי עסקים בעקבות משבר הקורונה?

מיום שפרצה לחיינו הקורונה, התחלנו להיות חשופים למידע המשתנה תדיר. החדשות מתעדכנות מדי יום, ההנחיות משתנות אחת לכמה ימים – וציבור העצמאים בישראל ובעלי העסקים עוקב בדריכות אחריהם כדי להבין מה יעלה בגורלו לאורך תקופת המשבר ובעיקר – מה יקרה אחריה. משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה מגבשים בימים אלה תוכנית כלכלית וחבילת סיוע לעצמאים, אך נכון לכתיבת שורות אלה עדיין אין הנחיות ברורות, בעיקר לא כאלה שמניחות את הדעת ומסייעת לציבור העצמאי בישראל לנשום לרווחה ולהבין שהוא מסוגל לצלוח את המשבר. בצר להם בעלי עסקים נאלצים לפנות ולקבל הלוואה לכל מטרה על ידי גופים פרטיים, ובכך מממשות תוכניות חירום במטרה לחפות על המשבר הפיננסי שנוצר באין תזרימים או אופק פיננסי חיובי נראה לעין. אך מה עם אלו שלא פונים לקבלת הלוואות פרטיות? הנה ההנחיות המעודכנות ביותר הנוגעות לפיצוי שיקבלו בעלי עסקים בעקבות משבר הקורונה.

לפני הכל, חשוב לדעת

משבר הקורונה לא פוגע בסקטור מסוים או במדינה ספציפית – זהו משבר כלל עולמי, וככזה צפויות לו השלכות מרחיקות לכת – בעיקר על הפן הכלכלי. אם נביט בחבילות הסיוע שמעניקות מדינות העולם בניסיון להתמודד עם משבר הקורונה, נגלה כי הן מגוונות. בצרפת, לדוגמה, הוחלט לוותר לתושבים (עצמאים ושכירים כאחד) על חשבונות המים, החשמל והגז ולעומתן – בסין, למרות שהמדינה מתחילה להתאושש מהמשבר ואפילו נקבע תאריך "יציאה לחופשי", הממשלה עוד לא הכריזה על חבילות סיוע או פיצוי כלשהו לבעלי עסקים ולעצמאים. ישראל היא מדינה קטנה עם קשיים ואתגרים מסוגים שונים מאלו שיש לרוב מדינות העולם, ועל כן סל הפתרונות שיוצג חייב להיות בהתאמה למצבה האישי. על אף המחלוקות שיש במשרדי הממשלה בנוגע לפיצוי הראוי לבעלי עסקים, יש עדיין הסכמה גורפת בדבר מתן ערבויות למתן הפיננסי.

סטטיסטיקה להמונים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כי בישראל יש 283,300 משקי בית המנוהלים על ידי עצמאים. אם אכן כל משק בית כזה יקבל מענק בגובה 6,000 ש"ח (הסכום המקסימלי עליו דובר בתחילת המשבר), החישוב הפשוט יוביל לכך שהמדינה תאלץ להשקיע בצעד הזה כ-1.7 מיליארד לחודש. אם, נניח, יהיו שלושה חודשי הסגר והשבתה חלקית של המשק – נגיע לסכומים אדירים של כ- 5 מיליארד שקלים, המהווים 0.35% מהתמ"ג.

הלוואות לעסקים קטנים

משרד האוצר הקצה שמונה מיליארד שקלים להגדלת קרנות ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. האפשרות הזו עדיין קיימת, אך נראה שהיא לא זוכה להיענות מצד בעלי עסקים. ציבור העצמאים בישראל מעדיף לקבל רשת ביטחון רחבה, לא הלוואה שיאלץ להחזיר בתום תקופה מסוימת, ולכן מעדיף להמתין ולראות האם יהיו פתרונות אפקטיביים יותר עבורם.

מהו הרווח השנתי הנדרש?

בתחילת משבר הקורונה הכריזה הממשלה כי התנאי לקבלת הפיצוי הוא עסקים המציגים רווחים שנתיים של עד 200,000 ש"ח בלבד. במילים אחרות, מי שמשכורתו החודשית עומדת על 12,000 ש"ח בקירוב – יהיה זכאי למענק. עבור מי שהמחזור העסקי שלו עומד על 150,000 ש"ח, תינתן חבילת סיוע בגובה 6,000 ש"ח מקסימום. בעלי עסקים המציגים רווח שנתי של 150,000-200,000 ש"ח יקבלו מענק גם הם, אך בהתאמה. ומה בדבר בעלי עסקים שהרווח שלהם עומד על יותר מ-200,000 ש"ח? להם, נכון להיום, לא מגיע סיוע. 

המשמעות

אם ניקח, לדוגמה, את ענף המסעדנות ואת עולם האירועים בישראל (גני אירועים ואולמות) – נבין שהם יכולים בקלות להידחק לשוליים ולא לקבל את המענק המגיע להם, זאת בשל העובדה שהם מציגים מחזורים נפוחים מאוד. אך האם גובה המחזור השנתי משקף את הרווח שלהם בפועל? בהחלט לא. גורמים בענף מלינים על כך ששולי הרווח שלהם נמוכים, וגם להם מגיע להיכנס לתוכנית הסיוע. במטרה לסייע להם ושלל ענפים נוספים עם פרופיל עסקי דומה, הוגדלה התקרה. 

לאיזו תקופה מחושב המענק?

הסיוע מחושב על בסיס הדו"ח השנתי של כל עסק משנת 2018. זאת אומרת שמי שפתח עסק בשנת 2019, השלים את שנת המס אך עוד לא מילא דו"ח שנתי – לא יוכל לקבל את הסיוע. 

מאיזה מחזור יגיע פיצוי?

כאמור, עדיין אין הנחיות ברורות ולכן מדובר בהשערות בלבד, אך נראה כי העסקים שיקבלו פיצוי בעקבות משבר הקורונה יאלצו להציג מחזור שנתי של עד 1.5 מיליון שקלים, זאת בניגוד להשערות שניתנו בתחילת המשבר, לפיהם ההגבלה תחול על עסקים עם מחזור של מאות אלפי שקלים ולא מיליון. המתווה הזה עוד לא אושר, אך ייתכן ומדובר בהרחבה שתסייע ללא מעט בעלי עסקים בישראל. 

חשוב לדעת: פתרון זמני בלבד

מאז ומעולם עצמאים במדינת ישראל לא קיבלו פיצוי בגין הפסדים שונים. בעלי עסקים נחשבים לציבור הפועל באופן עצמאי, ללא הגנה, זאת על אף שהם משלמים מיסים גבוהים ומבוטחים בביטוח הלאומי כמו כל אזרח ישראלי. אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל – ומשבר הקורונה ממחיש זאת באופן הטוב ביותר. כאן לא מדובר בהפסד זמני של שבוע או שבועיים בשל מתקפת קאסמים על ישובי הדרום, אלא על משבר כלל עולמי המשתק כמעט את כל ענפי המשק. כבר בתחילת המשבר הודיע ראש הממשלה על קבלת דמי אבטלה לשכירים, אך אט אט חלחל הצורך להעניק גם לציבור העצמאים פיצוי. אם בתחילת הדרך הוחלט כי רק עצמאיים העובדים במקצועות מסוימים – דוגמת מורי דרך שנפגעו מענף התיירות המשותק או שחקנים ואנשי במה שנפגעו מכך שאירועי התרבות בישראל שותקו, הרי שהיום מבינים בממשלה כי לא די בכך. עם זאת, חשוב להדגיש כי לכל צעד עליו יכריזו באוצר יהיה תקוף זמני בלבד. זהו עדיין תקדים מבורך, אך לא כזה שיוצר מסגרות פיצוי חדשות עבור עצמאים, אלא רק בא במטרה לפתור את המשבר הנוכחי. 

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות