מסחר בבורסה – כל מה שצריך לדעת

מדי חודש אנחנו משתדלים לחסוך את הכסף שהרווחנו בעמל רב. לשם כך אנחנו נעזרים בפיקדונות שונים או בקרנות, אך כיום החסכונות הבנקאיים אינם מציעים לנו רווח משמעותי ואינם מגדילים את ההכנסות שלנו. מצב זה מוביל רבים לפנות לאפיקי השקעה אחרים, וכיום אחד המרכזיים שבהם הוא המסחר בבורסה. אז מהי מניה, מה ההבדל בינה לבין אג"ח ומהן אפשרויות ההשקעה הפתוחות בפניכם? על כך במאמר הבא.

רכישת מניות בבורסה

הבורסה הישראלית מאפשרת לנו לרכוש מניות של חברות הנסחרות בבורסה. המניה היא דרכה של חברה לגייס הון, כאשר קונה המניה רוכש לעצמו שותפות בחברה. ככל שיש לרוכש מספר מניות רב יותר, כך יש בידו שליטה רבה יותר על המתרחש בחברה, והוא עשוי להיות זכאי לדיבידנדים במקרה של רווחים עודפים. ערך המניה נקבע בהתאם לשווי החברה בשוק, כלומר בהתאם להצלחתה הכלכלית ולעסקאות שהיא הצהירה עליהן. אך ערך המניה עשוי להיות מושפע גם מהמצב הכלכלי בשוק, כאשר משבר כלכלי עשוי להפחית את ערכן של המניות. נשמע פשוט? לא כל כך. הבורסה מושפעת גם מגורמים רבים אחרים כגון המצב הכלכלי של המתחרים, פוליטיקה, ההנהלה העומדת בראש החברה הנסחרת, רגולציה וכיוצא בזה. כל גורמים אלו יכולים לגרום לתנודות בערכה של המניה גם כאשר החברה הנסחרת מצליחה מאוד בתחומה.

אפיקי השקעה סולידיים

סחר במניות מושפע אם כן מכוחות רבים, ולכן עשוי להיות בלתי צפוי וכרוך בסיכון גבוה יחסית למשקיע. עם זאת, הסיכון הזה עשוי להשתלם ולהניב תשואה גבוהה לאורך זמן, ולכן רבים בוחרים באפיק השקעה זה על אף סכנותיו. אך השקעה במניות אינה האפשרות היחידה, ומלבדה ניתן גם להשקיע כספים באגרות חוב (אג"ח) הנחשבות לאפשרות סולידית יותר. אגרות חוב הן למעשה סוג של הלוואות פרטיות שלוקחת החברה מהמשקיע. החברה המנפיקה את האג"ח מבטיחה להחזיר למשקיע ריביות בהתאם לסכום שאותו השקיע ועל פי התנאים שהגדירה. כך, בכל שנה מקבל המשקיע את הריבית שנקבעה ובמועד הפידיון של האג"ח הוא יקבל לידיו בחזרה את הסכום הראשוני שהשקיע ברכישת האג"ח.

אפיק זה נחשב לסולידי יחסית, אך גם כאן ישנן אגרות חוב הכרוכות בסיכון רב יותר אך המניבות תשואה גבוהה יותר. אם לדוגמה מדובר בחברה פרטית שקיים ספק לגבי יכולתה להחזיר את סכום הקרן (הסכום הראשוני שנתן המשקיע), הרי שהסיכון יהיה גבוה יחסית, אך הריבית שיקבל המשקיע מדי שנה תהיה גבוהה יותר. אגרת החוב הנחשבת לסולידית ביותר היא אגרת חוב ממשלתית, אך היא כאמור מניבה את התשואה הנמוכה ביותר.

חוקרים את השוק

מסחר בבורסה עשוי להיות הפכפך מאוד והוא מושפע מגורמים רבים שלא תמיד אנחנו ערים אליהם. לכן, לפני שמתחילים כדאי לחקור היטב את השוק וללקט כמה שיותר מידע. הבחירה הראשונה שתצטרכו לעשות כמשקיעים עצמאיים היא לבחור בין השקעה אקטיבית לבין השקעה פאסיבית. השקעה אקטיבית משמעותה שאתם בוחרים בעצמכם כל מניה וכל אג"ח, קוראים, משווים, מבררים ובונים את תיק ההשקעות שלכם. דרך זו עשויה להיות אידאלית למי שתחום הכלכלה מרתק אותו ולמי שיש בידו הזמן הדרוש לשם כך. עם זאת, רבים מאתנו אינם פנויים להתחייבות מסוג זה, ובמקרים אלו כדאי לפנות להשקעה פאסיבית הנעזרת במכשירים פיננסיים העוקבים אחר המדדים השונים. מכשירים אלו הם למשל תעודות סל, כאשר כל תעודה עוקבת אחר מדד אחר. במסגרת מדד ת"א 125 לדוגמה, נכללות 125 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר, ואם נרכוש תעודת סל העוקבת אחר מדד זה נקבל מניות מתוכו. גם את תעודות הסל ניתן לרכוש בבורסה והן כיום דרך ההשקעה הנפוצה ביותר בקרב אנשים פרטיים.

לסחור לבד או לבחור במנהל תיק השקעות?

אז אחרי שהבנו מהי מניה, מה זה אג"ח וכיצד ניתן לסחור בבורסה גם ללא ידע כלכלי נרחב, הגיעה העת לעסוק באחת השאלות המרכזיות בהקשר זה. מתי בכל זאת מומלץ לפנות למנהל תיק השקעות, והאם בדרך זו יהיה ניתן להשיג תשואה גבוהה יותר. אז הנה סיכום היתרונות והחסרונות שיש בפנייה למנהל תיק השקעות:

יתרונות

  • ניסיון וידע מקצועי: מנהל תיק השקעות הוא בדרך כלל אדם שרכש השכלה בתחום רלוונטי, והוא מכיר היטב את השוק ואת הכוחות הפועלים עליו. מנהל תיק השקעות מנוסה ומקצועי יוכל למקסם את התשואה שאנחנו מקבלים מההשקעה שלנו.
  • ניהול משאבי זמן: רובנו מנהלים סדר יום עמוס ביותר, ובסופו לא תמיד יש ברשותנו המשאבים הדרושים לחקר התחום הפיננסי. הפנייה למנהל תיקי השקעות משחררת אותנו מן הצורך לעסוק בתחום זה, ומפנה לנו זמן איכות עם עצמנו ועם משפחתנו.

חסרונות

  • זכרו כי מנהל תיק השקעות מחזיק לא רק בתיק שלכם, אלא גם בתיקים רבים אחרים, ועל כן אינו משקיע את כל מרצו רק בכם. לכן, נסו לבחור מנהל תיק השקעות מומלץ שכבר ביסס את מעמדו בתחום זה.
  • מנהל תיק ההשקעות עשוי להיות מושפע מאינטרסים אחרים. למשל, ייתכן כי הוא יבחר להשקיע בתעודות סל שאותן הוא מנהל, ויוותר על תעודות סל אחרות שעשויות להיות רווחיות יותר.

משיגים הון ראשוני ויוצאים לדרך

בשלב הבא, אחרי שבחרתם בדרך ההשקעה הנכונה עבורכם, עליכם לוודא שעומד לרשותכם ההון הראשוני המספק לצורך השקעה. כדי לעשות את הצעדים הראשונים בבורסה בדרך כלל יספיקו גם כמה מאות שקלים, אך אחרי ההתנסות הראשונית הזאת תרצו בוודאי להשקיע סכום כסף נכבד יותר. לשם כך ניתן גם לפנות לשירותיה של חברת הלוואות, שתספק את ההון הדרוש להשקעה. אם בחרתם בדרך זו, שימו לב לנקודות הבאות:

  • סכום ההחזרים החודשי: הגדירו סכום החזר חודשי המתאים לרמת ההכנסה שלכם.
  • מועד ההחזר: הלוואות פרטיות רבות מאפשרות לדחות את מועד ההחזר. אם לדוגמה רכשתם אג"ח שהחזר הקרן שלו צפוי עוד כמה שנים, נסו להגדיר בהתאם את מועד ההחזר של ההלוואה.
  • ייעוץ פיננסי: בכל מקרה, לפני שאתם נוטלים הלוואה לצורך השקעה מומלץ לפנות לייעוץ פיננסי שיסייע לכם להפיק מן ההלוואה את המיטב.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות