איך עסק יכול לשרוד בתקופת הקורונה?

הרפואה המערבית הרגילה אותנו לחשוב כי החברה האנושית כבר הצליחה להכניע את מחוללי המחלות הקשים. ואכן, התפרצות של מחלות כגון הפוליו, שפעת החזירים ואפילו הסארס לא הורגשו באותו קנה מידה של מגפת הקורונה התוקפת אותנו בימים אלו. הקורונה מאיימת להשבית את מערכת הבריאות של המדינה, ובצילה של סכנה זו, עסקים רבים נאלצים לסגור את שעריהם על מנת להכיל את המחלה ולבלום אותה. כיצד בכל זאת יכול העסק לשרוד את התקופה הקשה הזאת ומה יסייע לו בכך? על כך במאמר הבא.

בוחנים היטב את המצב הקיים

בעלי עסק רבים, כמו גם העובדים שלהם, נמצאים היום באותו מצב; כולם מתמודדים עם חוסר הוודאות שיצרה מגפת הקורונה. לאף אחד לא באמת ברור מתי המגפה תתחיל לדעוך, ומתי המשק הישראלי יחזור לפעולה ומתי תתאושש הכלכלה העולמית בכלל. לכן, כדי שיהיה אפשר להתחיל להבין מהם הצעדים הדרושים כדי לצלוח את המשבר, חשוב לקבל תמונה עדכנית של מצב העסק.

כדי לדעת מהו הסטטוס של העסק נכון להיום, תוכלו להיעזר בנקודות הבאות:

  • התייעצות עם רואה החשבון: שנת 2019 הסתיימה, וכעת אפשר לבצע את סיכום מחזור הכספים ולקבל מושג לגבי מאזן ההכנסות וההוצאות של השנה שחלפה. זה הזמן לפנות לרואה החשבון של העסק או אפילו ליועץ חיצוני שיאפשר לכם לגבש הבנה מדויקת לגבי מצב העסק.
  • מצב חשבון הבנק העסקי: בדקו מהו מצב החשבון של העסק. האם ישנם חסכונות או פקדונות שיכולים לסייע לכם בתקופה זו עד שהעסק יחזור לתפקוד מלא?
  • הוצאות והכנסות עתידיות: כאשר אתם בוחנים את המצב הפיננסי של העסק, קחו בחשבון גם הוצאות והכנסות עתידיות. הם עשויים לשנות משמעותית את מצב העסק.

בונים תוכנית עסקית חדשה

לאחר שהבנתם לאשורו את המצב הפיננסי של העסק נכון להיום, תוכלו לבנות תוכניות עסקית חדשה לשנה הקרובה. תוכנית זו צריכה כמובן לקחת בחשבון את המצב החדש ושימו לב כי ייתכן שהמחזור הכספי של שנת 2020 עשוי להיות שונה.

כדי להרכיב תוכנית עסקית חדשה, שימו לב לדברים הבאים:

  • מה המוצר שהעסק מספק כעת: לכל עסק יש מוצר שאותו הוא מספק. אם עדיין לא עשיתם את זה – זאת ההזדמנות שלכם! אפיינו בדיוק רב ככל האפשר את המוצר שאתם מוכרים ואת קהל היעד שאליו הוא פונה. המטרה היא להבין בדיוק מה טיבו של מוצר העסק נכון לנקודת זמן זו.
  • כיצד ניתן לפתח את המוצר בהתאם לתנאים החדשים: משבר הקורונה השפיע באופן משמעותי על השוק, אך אנשים רבים עדיין ממשיכים להשתמש במוצרים רבים. האם ישנה דרך לסגל את המוצר החדש או את אופן האספקה שלו למצב החדש? נסו לחשוב על דרכים שבהם העסק יוכל להמשיך לתפקד ושמרו קשר עם הלקוחות הקבועים שלכם.
  • התפתחות לכיוונים חדשים: לכל אחד מאתנו יכולות רבות, לעיתים גדולות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אם העסק במתכונתו הנוכחית אינו יכול להמשיך לתפקד, נסו לחשוב על כיוונים חדשים, מוצרים אחרים שיש באפשרותכם להציע או שירות אחר שהולם את הכישורים שלכם. המשבר הנוכחי מצריך חשיבה יצירתית יותר וייתכן כי תוכלו לצאת מתוכו לדרך חדשה.

לוקחים הלוואה

אם, בסופו של תהליך הבדיקה הראשוני, בניתם תוכנית שתאפשר לכם לקיים את העסק במתכונת זאת או אחרת, ואתם רק זקוקים למען סיוע זמני – תוכלו לברר את האפשרות לנטילת הלוואה. לשם כך יש בדרך כלל שני ערוצים עיקריים – הלוואה בנקאית או הלוואה חוץ בנקאית. הלוואות בנקאיות נחשבות לעיתים לברירת המחדל ובדרך כלל הן מציעות תנאים טובים באשר לריבית ולאופן ההחזר של ההלוואה. אלא שבמצב הכלכלי הנוכחי, רבים מתקשים להשיג אישור להלוואה בנקאית, במיוחד אם החשבון הפך להיות מוגבל או חסום בעקבות משבר הקורונה.

במקרים אלו, ניתן לפנות לחברות חיצונית לקבלת הלוואות למוגבלים או הלוואה למוגבלים ופושטי רגל

החברות החיצוניות מודעות היום לקושי הרב שבו מצוי בעל העסק, ומציעות בדרך כלל הלוואות גם לעסקים בעלי חשבון בנק מוגבל, כאשר מועד החזרת ההלוואה הוא בדרך כלל גמיש. שימו לב – המטרה המרכזית של הלוואה מסוג זה הוא לאפשר לעסק להתאושש ולצאת מהמשבר. לכן, לפני נטילת הלוואה ודאו שכל הפרטים ברורים לכם ושיש בידיכם תוכנית כלכלית מפורטת וברורה ככל האפשר.

מה חשוב לעשות לפני שלוקחים הלוואה

הלוואות למוגבלים או הלוואה למוגבלים ופושטי רגל נועדו כאמור לסייע לעסק להמשיך לתפקד ולהתפתח למרות המשבר החמור. בסופו של דבר יהיה עליכם להחזיר את ההלוואה ולהמשיך לקיים את העסק בהצלחה. לכן, לפני נטילת הלוואה, כדאי לשים לב לפרטים הבאים:

  • ריביות: בתחום ההלוואות, כל בנק וכל חברה חיצונית עשויים להציע אחוזי ריביות שונים. לכן, כדאי לבצע סקר שוק מקיף, לבדוק אילו אחוזי ריביות מוצעים לכם ולנהל משא ומתן על התנאים המוצעים לכם.
  • ערבים ופקדונות: חברות שונות המציעות הלוואות חוץ בנקאיות מבקשות בדרך כלל ערבונות, ערבים או פקדונות להחזר ההלוואה. שימו לב, אם אתם מציעים ערבים להלוואה ודאו כי הם יכולים לעמוד בכך.
  • תנאי החזר ההלוואה: בתקופה זו בדרך כלל ניתנות הלוואות גמישות במטרה לתת לעסק הזדמנות להתאושש. כדאי לוודא שזמן החזר ההלוואה אכן אפשרי וישים מבחינתכם.
  • פרעון מוקדם של ההלוואה: למרות המצב הקשה, ייתכן מאוד שתצליחו להתאים את המוצר שלכם לצרכים העדכניים של הלקוחות וכך תעברו את המשבר בהצלחה רבה מן המשוער. במקרה זה, אולי תרצו לפרוע את ההלוואה במועד מוקדם יותר. שימו לב מהי עמדת חברת ההלוואות במקרה זה, והאם אתם נדרשים לשלם קנס יציאה מסוג מסוים. רצוי כמובן להימנע מקנס זה ככל האפשר.

לסיכום, הלוואה יכולה לסייע לעסק להמשיך לתפקד ואף להתפתח לכיוון חדשים על רקע המשבר. כדי להתמודד עם המצב החדש בהצלחה, בדקו מהו הסטטוס הפיננסי של העסק, התייעצו עם מומחים בתחום, בנו תוכנית עסקית מסודרת וקחו הלוואה שתאפשר לכם להמשיך לקיים את העסק גם בתקופה מורכבת זו.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות