איך נקבעות הריביות?

אנחנו נתקלים במונח ריבית כל הזמן. בחשבון הבנק שלנו, במשכנתא, בהלוואה שלקחנו בשביל הטיסה לחו"ל, ולפעמים היא נמצאת שם לטובתנו – בקרנות החיסכון והפנסיה. אך מהי בעצם אותה ריבית? למה היא קיימת? כיצד קובעים את השיעור שלה?

אנחנו כאן כדי לענות על כל השאלות הללו – ועוד הרבה יותר.

מהי ריבית?

כסף הוא האמצעי שבעזרתו אנחנו יכולים להתנהל ברמה היומיומית – לקנות מצרכים, לשלם חשבונות, לשלם על קורת גג (בין אם אנחנו שוכרים אותה ובין אם לקחנו משכנתא וקנינו דירה). אבל כסף הוא גם מוצר או שירות שאנחנו יכולים לקבל, למשל כאשר אנחנו לוקחים הלוואה. בסיטואציה כזו אנחנו פונים לגורם אחר ומבקשים ממנו שייתן לנו כסף, ומבטיחים להחזיר את הסכום הזה בתאריך ייעודי כלשהו. למעשה ההלוואה היא השירות שאנחנו מקבלים מהגורם הבנקאי או החוץ בנקאי.

וכאשר אנחנו מקבלים שירות כלשהו, אנחנו צריכים לשלם עליו, כאשר הריבית היא הדרך לשלם על השירות שקיבלנו.

מצד שני, כאשר אנחנו מכניסים כספים לתוכניות חיסכון, קרנות פנסיה וכו' – אנחנו בעצם מלווים את הכסף לבנק או לחברת הפנסיה. הכסף שייך לנו, אבל במהלך תקופת החיסכון הוא לא נמצא ברשותנו ואין לנו גישה אליו. לעומת זאת לבנק כן יש גישה אליו, והוא משתמש בכסף כדי לבצע השקעות שונות, כדי להלוות כסף לאנשים אחרים וכדומה. וכאשר אנחנו מספקים לבנק כסף כדי לבצע את כל הדברים הללו, אנחנו אלה שנהנים מהריבית – הבנק הוא זה שמשלם לנו בעבור הכסף שהפקדנו בידיו.

למה צריך ריבית?

כבר בראשית האנושות בני האדם הבינו שהם לא יכולים להתקיים לבדם, בתור יחידה עצמאית. כדי שנוכל לספק לעצמנו את כל הצרכים שלנו, הרבה יותר קל לנו לפעול כקבוצה, כחברה. לכל אחד בחברה יש תפקיד מסוים, כאשר בתחילת הדרך אנשים סחרו אחד עם השני בעזרת סחר חליפין – נותנים עז בתמורה לבית, ותפוחי אדמה בתמורה לגזרים. בהמשך שיטת המסחר השתכללה, ואפשר היה להמיר את הסחורה בחפצים יקרי ערך או בזהב.

אך עם השנים בני האדם פיתחו שיטה טובה יותר לסחור, והמציאו את הכסף. במקום שנצטרך לסחוב עז לקצה השני של העולם כדי לקנות משהו שאנחנו רוצים, יש לנו בארנק שטרות ומטבעות. האדם שיקבל את הכסף שלנו יוכל לפנות לאדם אחר ולהחליף את הכסף בסחורה שהוא מעוניין בה.

ככל שהמסחר השתכלל, כך גם נוצר צורך חדש – ללוות כסף. למשל אדם שרצה להקים חווה היה זקוק לכמות גדולה של כסף כדי לרכוש את האדמה, הבהמות, הזרעים וכך הלאה. החווה תניב פרנסה בסופו של דבר, אך כדי להתחיל צריך להשקיע כסף.

הלוואה היא פתרון שנולד מתוך הצורך הזה לקבל כמות גדולה של כסף עבור מטרה מסוימת. למעשה תפקיד של הריבית הוא לעודד אנשים שיש להם כסף – להלוות אותו לאנשים שזקוקים לכסף. ללא הריבית, לאף אדם ולאף גוף כלכלי לא היה משתלם לתת את הכסף שלו למישהו אחר. הרי מתן הלוואה כרוכה בסיכון מסוים שהלווה לא יצליח להחזיר את הכסף שלווה.

ובצורה כזו, גם כאשר מעניקים הלוואות בריבית נמוכה, יש תמריץ חיובי ואפשרות להרוויח עוד כסף. וכמובן שככל שדרגת הסיכון עולה – כך עולה גם הריבית (נרחיב על כך בהמשך).

קרן וריבית – כמה מושגים בסיסיים

מיד נדבר על הדרך שבה קובעים את הריבית, אך רגע לפני כן כדאי שנסביר שני מושגים חשובים: קרן וריבית.

המונח קרן מתייחס לסכום שביקשנו ללוות, ואילו המונח ריבית מתייחס לעלות של ההלוואה.

נניח וביקשנו הלוואה של 100 ₪, והריבית שקיבלנו היא בגובה של 10%. הכסף שקיבלנו הוא 100 ₪ וזה למעשה הקרן. כאשר נחזיר את ההלוואה נצטרך להחזיר את כל הסכום – כלומר את הקרן. אך נצטרך גם לשלם בעבור ההלוואה – וזו למעשה הריבית. בדוגמה הזו נצטרך לשלם בנוסף עוד 10%. כלומר בסך הכול ניתן לבנק 110 ₪ שכוללים את סכום הכסף שקיבלנו ואת התשלום עבור ההלוואה עצמה.

איך קובעים את גובה הריבית?

כאשר צוללים אל עולם ההלוואות נתקלים במונחים שונים ומשונים – פריים, ריבית צמודת מדד, ריבית קבועה, ריבית משתנה וכדומה. וגם האפשרויות שעומדות בפנינו הן רבות ומגוונות – משכנתא, הלוואות בריבית נמוכה דרך הבנק או דרך חברת האשראי, הלוואות חוץ בנקאיות וכך הלאה.

הסוג הבסיסי והכי פשוט הוא כמובן ריבית קבועה. מדובר בסכום מסוים וידוע מראש שאינו משתנה לאורך הזמן. זה יכול להיות אחוז מסוים מגובה הקרן, וזה יכול להיות תשלום מוגדר אחר.

אך דווקא הסוג הפשוט ביותר הוא אינו הסוג הנפוץ ביותר. בדרך כלל כאשר תפנו לבנק או לחברת האשראי כדי לקבל הלוואה, תיתקלו במונח ריבית פריים. 

כדי להסביר מהי ריבית פריים נצטרך קודם כל לדבר על בנק ישראל. בנק ישראל הוא הגוף שמבצע את הפיקוח והרגולציה על הבנקים. הוא קובע חוקים נוקשים להתנהלות של הבנקים, מה מותר ומה אסור לעשות. בין השאר, בנק ישראל הוא גם גוף פיננסי בעצמו, והוא יכול להלוות כספים לבנקים המסחריים. בנק ישראל קובע את 'ריבית בנק ישראל' – זוהי הריבית שהוא גובה כאשר הוא מלווה את הכספים לבנקים המסחריים, וזו הריבית שהוא משלם כאשר הוא לווה בעצמו את הכסף.

אך חוץ מהמערכת הבנקאית, אף אחד לא משתמש בערך הזה. כאשר אנחנו ניגשים לקבל הלוואה ניתקל פתאום במונח ריבית פריים. הבנקים לוקחים את ריבית בנק ישראל (נכון לשנת 2020 היא עומדת על שיעור של כ-0.1%)  ומוסיפים עליה עוד 1.5%. כלומר הערך של ריבית פריים נכון לשנת 2020 הוא 1.6%.

אך שימו לב! בדרך כלל הריבית שתשלמו גבוהה אף יותר, גם כאשר תקבלו הלוואות בריבית נמוכה. פעמים רבות הריבית תהיה פריים פלוס אחוז נוסף. חשוב להיות ערים לכך כדי לחשב את גובה הריבית הכוללת בצורה מדויקת.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות