איך בעל עסק צריך להתמודד עם גל שני של קורונה?

בתחילת התפרצותה של מגפת הקורונה, עוד היו מי שהאמינו כי תוך כמה חודשים יחזור המשק לתפקד כרגיל. אלא שבינתיים מתברר כי הווירוס ממשיך להתפשט גם בחום הכבד של הקיץ, וחיסון אפקטיבי עדיין נמצא בשלבי פיתוח. במצב זה, בעלי עסקים רבים נדרשים לשנות את ההתנהלות שלהם כדי לשרוד, וכל המשק כולו צריך לאמץ כלים חדשים שיסייעו לו להמשיך לשרוד גם כשמתפרצים גלים חדשים של המחלה. אז איך עושים את זה? כל הטיפים במאמר הבא.

בחינת המצב הכלכלי של העסק

גם בזמנים שגרתיים, כל בעל עסק נדרש להכיר היטב את העסק שלו ואת הסטטוס הפיננסי שלו. ידע זה נדרש אם בעל העסק מעוניין שהעסק שלו ישגשג, והוא נחוץ במיוחד בתקופות מורכבות כמו התקופה שבה אנו חיים. לכן, מומלץ לבצע סקירה יסודית של מצב העסק, ולהתייחס בין היתר לנקודות הבאות:

  • מצב ההכנסות: נזקיה של מגפת הקורונה לא פסחו על אף עסק, ובעלי עסק רבים רשמו ירידה בהכנסות. לכן, כדי לקבל תמונה מדויקת על מצב העסק נכון להיום, חשוב לבחון את ההכנסות של העסק לפני פריצתה של המגפה ואחריה. מומלץ לבדוק גם מהם המוצרים המובילים ביותר של העסק, והיכן כדאי שהעסק ישקיע את מרב המאמצים והמשאבים שלו בעתיד. במקביל, חשוב לבחון אם יש מוצרים או שירותים שגורמים הפסדים לעסק, ורצוי לשקול את המשך דרכו של העסק בהתאם.
  • מצב ההוצאות: מגפת הקורונה השפיעה לא רק על מצב ההכנסות, אלא גם על מצב ההוצאות, וייתכן בהחלט כי כעת לעסק ישנם הוצאות רבות אחרות הנובעות ממגבלות המצב הקיים. לדוגמה, בתי עסק רבים נדרשים להשקיע סכומים רבים במוצרי ניקוי והיגיינה, ולעיתים עליהם אף לעבור למשרדים אחרים ולרכוש ציוד מיכון משרדי שיאפשר לעובדים להמשיך לעבוד מהבית. במצב זה, ייתכנו הוצאות חד-פעמיות רבות והוצאות שוטפות מגוונות שיש לקחתן בחשבון בעת תכנון התקציב לשנה הקרובה.
  • הלוואות וחובות: עסקים רבים נעזרים בהלוואות לצורך המשך קיומו של העסק, ונדרשים לשלם חשבונות וחובות שונים לספקים. לכן, כאשר מתכוננים לקראת הגל הבא של המגפה, יש להתחשב גם בגורם זה בעת בניית התוכנית הכלכלית השנתית.

ערוצים לסיוע כלכלי

מגפת הקורונה היא אירוע בלתי צפוי, שפגע בעסקים רבים, אך חשוב לזכור כי קיימות אפשרויות סיוע מגוונות, כגון מענקים או הלוואה מיידית למוגבלים. כדי שהעסק יוכל להמשיך להתקיים ואף לשגשג, תוכלו לדוגמה להיעזר בערוצי הסיוע הבאים:

  • פנייה לסיוע מהמדינה: מדינת ישראל הרכיבה חבילות סיוע מסוגים שונים שנועדו לפצות את בעלי העסקים על הפסדים שמקורם בהתפרצות המגפה. כדי ליהנות ממענקים אלו, חשוב לוודא שאתם מגישים את כל הטפסים והמסמכים הנדרשים, ומומלץ לפנות לייעוץ מקצועי לקבלת עזרה במידת הצורך.
  • הלוואות: כדי להתמודד עם הצניחה הזמנית בהכנסות, וכדי לגייס כספים נוספים לפיתוח העסק, ניתן להיעזר גם בהלוואות שמציעים בנקים וחברות פרטיות. בעת בחירת ההלוואה חשוב כמובן לבדוק היטב את התנאים המוצעים ולוודא שהם הולמים את הדרישות והיכולות של בעל העסק.

כיצד בעל העסק יכול לפתח את העסק גם במצב החדש?

תקופת הקורונה אכן מאתגרת מאוד, אך ישנם בעלי עסקים שדווקא בזמן זה מצליחים לפתח את העסק ולקדם אותו לשלב הבא. אם גם אתם מעוניינים לעשות את זה, תוכלו להיעזר בהמלצות הבאות:

  • פיתוח העסק לכיוונים חדשים: בשגרת העבודה הרגילה, העסק מייצר מוצר או שירות מסוימים ורגיל לפעול בתפוקה קבועה פחות או יותר. בזמן הקורונה לעומת זאת, ייתכן כי תגלו שהצרכים של הקהל שלכם השתנו, או שכעת יש באפשרותכם להציע ללקוחות שלכם מוצרים אחרים, שאולי אף יניבו רווח גדול יותר.
  • פנייה לקהל יעד חדש: עסקים מתבססים בדרך כלל על קהל יעד קבוע בעל מאפיינים מסוימים. אך כדי להגדיל את הכנסות העסק, מומלץ לבחון אפשרות לפיתוח שירותים או מוצרים אחרים שיאפשרו לכם להגדיל את קהל הלקוחות הפוטנציאלי של העסק.
  • הקפדה על השירות שניתן ללקוחות: השוק בארץ תחרותי מאוד, כאשר אותו השירות או המוצר משווקים על ידי עסקים רבים. לכן, כדי לבדל את העסק שלכם מעסקים אחרים מומלץ לשים דגש על חוויית הלקוח ולהעניק ללקוחות את השירות הטוב ביותר שאתם יכולים. כאשר מדובר במוצר שאותו צורכים על בסיס קבוע, אנו תמיד נעדיף לפנות לבעל עסק שכבר הוכיח את עצמו בעבר.

תפעול העסק גם בסגר

על אף הניסיונות לבלום את מגפת הקורונה, עלינו להכיר בכך כי ייתכן בהחלט שנאלץ להתמודד עם גל התפרצות נוסף שיוביל לסגר. כדי שהעסק ימשיך לתפקד גם במצב זה, מומלץ להיות מודעים לאפשרות זו ולהתכונן גם אליה. לשם כך, בדקו את הדברים הבאים:

  • עסק חיוני: עסקים מסוימים נחשבים עסק חיוני ויכולים להמשיך לתפקד גם במקרה של סגר. לכן, מומלץ לברר אם ניתן לכלול את העסק שלכם במסגרת הגדרה זו, וכך להשיג אישור להמשך פעילותו של העסק גם במצב חירום. אישורים עשויים להידרש גם לעובדים שלכם, על מנת שיוכלו להגיע לעבודה כרגיל, ומומלץ שתפנו לייעוץ מקצועי שיסייע לכם גם בתחום זה.
  • תשתית: ודאו שיש ברשותכם התשתית להמשך עבודה גם בסגר. לדוגמה, אם אתם נדרשים לעבוד באמצעות מערכות מחשוב ודאו כי עומד לרשותכם הציוד המספק שיאפשר לכם לעבוד גם מהבית. כדאי גם לשים לב לביצועי רשת האינטרנט שלכם ולוודא שהיא תומכת בהיקף הגלישה הנדרשת.
  • כוח אדם: סגר או אפילו תקופות זמניות של בידוד עשויים להשפיע על יכולתו של העסק להמשיך לתפקד. לכן, מומלץ מאוד לנהל את כוח האדם בעסק בחוכמה, ולבנות נוהלי עבודה חדשים המתאימים לרוח התקופה. אם למשל עובדים נדרשים לעבוד מהבית יש לבדוק כיצד מצליחים לשמור על שגרת העבודה, כיצד מתעדים את מהלך יום העבודה, וכיצד מבצעים שיחות מעקב וייעוץ בעת הצורך. אל תשכחו, זוהי תקופה מאתגרת גם לכם וגם לעובדים, וייתכן מאוד שתצטרכו לעדכן את נוהלי העבודה כך שיתאימו לכל הצדדים.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות