למה כדאי לקחת הלוואה מחברה ולא ממכרים?

המצב הכלכלי ויוקר המחייה בישראל מקשים על משפחות רבות לקיים את משק הבית שלהן. לא מדובר רק ברכישה של דירה או בקנייה של רכב חדש; גם הקיום היום-יומי עלול להיות כרוך באתגרים רבים, בייחוד אם המשפחה עוברת תקופה קשה או אם היא נדרשת להשקעה גדולה של כסף בשל נסיבות בלתי נמנעות. במצב זה, עומדות לרשות המשפחה שתי אפשרויות מרכזיות: פנייה לבני משפחה ומכרים בבקשה לעזרה או לקיחת הלוואה חוץ בנקאית מגוף פיננסי כלשהו. עזרתם של בני משפחה ומכרים יכולה להיות מפתה מאוד, אך ישנן סיבות רבות שבעטיין דווקא פנייה לחברה חיצונית תהיה עדיפה. פרטים נוספים – במאמר הבא.

האם ישנם מצבים שבהם כדאי בכל זאת לפנות לעזרתם של מכרים?

בני משפחה וחברים קרובים שמחים בדרך כלל לתרום ולעזור לנו בעת הצורך. לרוב יהיה מדובר בתמיכה רגשית שתסייע לנו להתגבר על תקופות קשות, אבל לפעמים נדרש גם סיוע חומרי יותר. אך האם לקיחת הלוואה ממכר או מבן משפחה אכן מומלצת?

במקרים הבאים, ייתכן כי יש מקום לפנות לבקשת עזרה גם כאשר מדובר בהלוואה של כסף:

  • סכומים קטנים שהמכר לא יזקק להם בדחיפות: אם התמזל מזלכם ויש לכם בני משפחה או מכרים מבוססים כלכלית, ייתכן כי תוכלו להיעזר בהם. עם זאת, לרוב מומלץ לפנות לעזרה רק כאשר מדובר בסכומים קטנים יחסית שלא יחסרו מאוד למגיש העזרה.
  • החזרת ההלוואה במהירות: אם אתם זקוקים לסכום מסוים בדחיפות ואתם יודעים כי אתם צפויים לקבל ממש בקרוב סכום גדול של כסף, ייתכן כי תוכלו לבקש מהמכרים עזרה מוגבלת בזמן. במקרה זה מומלץ בחום לבצע תיאום ציפיות מדויק ולהסביר בבירור מתי תוכלו להחזיר את הסכום שלוויתם.
  • פיקוח נפש: במקרים קיצוניים, שבהם הכסף נדרש למשל לצורך טיפולים רפואיים דחופים, לעיתים אין מנוס מפנייה לעזרתם של מכרים. עם זאת, גם במצב זה חשוב מאוד להגדיר היטב את טיבה של ההלוואה, את התנאים שלה ואת המועד הצפוי להחזר שלה.

בכל מקרה, גם במצבים שתוארו לעיל, מדובר בנטילת הלוואה בסכומים צנועים שחסרונם לא יגרום נזק ממשי למכר המלווה לכם את הכסף. לעומת זאת, בסכומים גבוהים וכאשר מדובר בהלוואה לטווח ארוך, לא תמיד יהיה כדאי לפנות לעזרתו של מכר, ולהלן נפרט את הסיבות לכך.

פגיעה ביחסים

קשר חברי, ואפילו קשר משפחתי בריא, מבוסס על איזון ביחסים. הציפייה היא ששני הצדדים יתמכו זה בזה בהתאם ליכולתם, כאשר עיקר העזרה והתמיכה היא נפשית. בסופו של דבר, חברות אמורה להיות מקור של שמחה, קשר נעים ותומך המלווה אותנו לאורך שנות התבגרותנו. אך כאשר אנחנו מכניסים למשוואה הזאת שיקולים כספיים, הדבר עלול לפגוע באופן קשה ביחסים ולהפר את האיזון הקיים.

לכן, לפני שאתם לוקחים כסף מאדם קרוב, שימו לב לנקודות הבאות:

  • דרישה לחשיפת מצבכם הפיננסי: כאשר אתם מבקשים הלוואה מאדם קרוב, קחו בחשבון שתצטרכו לחשוף בפניו את פרטי המצב הפיננסי שלכם. יהיה עליכם להסביר בפרוטרוט את המצב שאליו נקלעתם, את מאזן חשבון הבנק שלכם ואת הסיבה להלוואה. מדובר בפרטים אישיים מאוד, שלא תמיד נעים לחשוף, גם בפני אנשים קרובים מאוד.
  • תחושת מחויבות מצידכם: גם אם מי שמלווה לכם את הכסף אינו לוחץ עליכם, סביר להניח שאתם תחושו אי נוחות מהסדר זה. ייתכן כי תרגישו מחויבות להסביר כל הוצאה קטנה שלכם או שתחושו מחויבים להגיש מעין דיווח קבוע באשר למצב החזר ההלוואה. במצב זה היחסים ביניכם לבין האדם הקרוב עלולים להיפגע, והקשר ביניכם לא תמיד יחזור להיות כשהיה, גם אם תחזירו את כל הכסף, עד השקל האחרון.
  • פגיעה בספונטניות של היחסים: בדרך כלל הקשר שלנו עם אדם קרוב הוא ספונטני ונעים. אנחנו נפגשים, יוצאים לבלות יחד ונהנים לשוחח זה עם זה. אך כאשר אנחנו נוטלים הלוואה מאותו אדם, משהו בקשר הטבעי הזה נפגם ואתם עלולים לחוש כי ההלוואה שלקחתם מעיבה על הקשר שביניכם לבין אותו האדם.

בסיכומו של דבר, אי אפשר להתעלם מכך שכאשר לוקחים הלוואה מאדם קרוב, טיב הקשר ביניכם משתנה. עליכם להיות מודעים לכך שייתכן כי תאבדו את החבר הכי טוב שלכם. לכן, במקרים רבים, כדאי לשקול ברצינות הלוואה חוץ בנקאית או הלוואה פרטית.

כאשר בני המשפחה או המכרים נזקקים לכסף באופן מיידי

לצד הפגיעה בקשר שביניכם לבין הלווה, קיים סיכון נוסף שיש לקחת אותו בחשבון לפני שנוטלים הלוואה מאדם קרוב. לצערנו, החיים שלנו עלולים להיות בלתי צפויים; רגע אחד נדמה כי הכול מתנהל על מי מנוחות, אך לפתע מתרחש אירוע כלשהו או נוצר מקרה המפר את השקט של חיינו הרגילים. לדוגמה, החבר הקרוב שנתן לנו בחפץ לב את הכסף הדרוש לנו, עשוי להזדקק לו באופן מיידי ולבקש שנחזיר לו את הסכום שלווינו. במצב זה, לא תמיד תהיה באפשרותנו להיענות לבקשתו, וכך גם אם הלווה יקבל את תשובתנו אנו עלולים לחוש אשמה רבה ואי נוחות בשל הנזק שנגרם לחבר הקרוב היקר לליבנו. לכן, כדי להימנע ממצבים מסוג זה, רצוי לשקול אפשרויות אחרות להשגת הכסף הדרוש לנו.

אפשרויות אחרות להלוואה

כפי שניתן להבין, נטילת הלוואה מהאנשים הקרובים אלינו עלולה לפגוע בקשר שלנו איתם, ולא תמיד נוכל לתקן זאת או להחזיר את הקשר למצבו הקודם. לכן, חשוב לדעת כי כיום עומדת לרשותכם דרך נוספת של הלוואה חוץ בנקאית. לפתרון זה מגיעים לרוב כאשר הבנק אינו מציע לכם פתרון אחר, או כאשר הפתרון שהוא מציע לכם אינו משתלם. בנקים רבים מסרבים למשל לתת הלוואה ללקוחותיהם בשל ההיסטוריה הפיננסית שלהם או שהם מבקשים מהלווה לעמוד בהסדר תשלומים לא ריאלי. במקרים אלו, חברה חיצונית בעלת ניסיון המציעה הלוואה פרטית תוכל להתאים עבורכם את התוכנית שתענה על הצרכים שלכם ותסייע לכם להשיג את מבוקשכם.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות