תיקון 190 בקופות גמל

על אף העלייה בתוחלת החיים, גיל הפרישה לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות. רובנו יוצאים לפנסיה לקראת גיל 70, וגם אלו הממשיכים בעבודתם לאחר גיל זה, מורידים הילוך ומצמצמים את היקף עבודתם. לכאורה תשלומי הפנסיה והקצבאות אמורים לספק פרנסה לתקופה זו, אך לא תמיד הסכומים שנקבל אכן יאפשרו לנו לשמור על אותה רמת חיים שלה הורגלנו. לכן, מתוך מחשבה על גיל הפרישה, רבים בוחרים לפתוח קופות גמל וחיסכון שישמשו אותם בצאתם לפנסיה. עבור מי שבחר באפשרות זו, כדאי שיכיר את תיקון 190 שיכול לחסוך לו לא מעט כסף.

כל היתרונות של תיקון 190

מטרתו המרכזית של תיקון 190 היא לעודד את האדם לחסוך לקראת גיל הפרישה ולאפשר לו ליהנות מקצבה מוגדלת שתפרנס אותו גם לאחר יציאתו לגמלאות. תיקון זה נכנס לתוקף בשנת 2012 ובמסגרתו ניתן לבחור קופת גמל ולהפקיד בה כספים במסלול חיסכון לטווח ארוך. שימו לב, אין מדובר במסלול הרגיל שמציעות קופות הגמל; הנה כל היתרונות:

  • נזילות: במסגרת תיקון 190 קיימות שתי אפשרויות משיכה. בגיל 60 האדם יכול לקבל את הכסף באמצעות קצבה, אך הוא גם יכול למשוך את הכסף מהקופה במקרה שהוא נזקק לו בדחיפות. באופן זה, הכסף נזיל ועומד לרשותו למקרה הצורך.
  • קצבה חודשית פטורה ממס: אחרי גיל 60 המוטב יקבל מהקופה קצבה חודשית. קצבה זו פטורה ממס.
  • משיכה חד פעמית במיסוי מופחת: אם האדם יבחר למשוך את מלוא סכום הקצבה המגיעה לו בפעם אחת, הוא יידרש לשלם מס בשיעור של 15% נומינלי בלבד מהרווח היחסי, וזאת לעומת 25% מס ריאלי, כפי שמקובל לרוב.
  • השקעה באפיקים מגוונים: קופות גמל משקיעות בדרך כלל באפיקים מגוונים וכך מאפשרות לפזר את הסיכונים ולהעלות את הסיכוי לרווח.
  • אין דחיית מס: אדם המשקיע את כספו בקופת גמל אינו נדרש לשלם מס על דיבידנדים וריביות המתקבלים לקופה במסגרת ההשקעות. את המס משלמים רק בעת היציאה מהתוכנית.
  • הלוואה על בסיס קופת הגמל: בעת הצורך ניתן לקבל הלוואה על חשבון קופת הגמל. כך, שאם אתם מחפשים הלוואה מיידית במזומן למוגבלים, ייתכן כי קופת הגמל תסייע לכם גם במקרה זה.
  • חיסכון גם בדמי הניהול: בדרך כלל, כל מסלול השקעה כרוך בדמי ניהול חשבון שעשויים להיות גבוהים מאוד. לעומת זאת, דמי ניהול בקופת גמל הם לרוב נמוכים יותר, ועל כן קופת הגמל מציעה פתרון מיטבי לטווח הרחוק.
  • אפשרות לעבור בין קופות הגמל: על פי החוק, אין כל מניע לעבור בין מסלולי השקעה ובין קופות גמל שונות. מעבר זה לא ייחשב לאירוע מס, והאדם לא יידרש לשלם מס בגינו.
  • מוטבים: במקרה של מוות אחרי גיל 75 המוטבים שאותם ציין החוסך יהיו זכאים למשוך את הכסף במס מופחת של 15% (במקום 25%); ובמקרה של מוות לפני גיל 75, המוטבים יהיו זכאים לקבל את הכספים בפטור מלא ממס רווחי הון.

למי תיקון 190 יכול לעזור, וכיצד ניתן למשוך את הכסף מהקופה?

תיקון 190 נועד לעזור לכל אזרח המעוניין לחסוך לקראת צאתו לפנסיה, והוא מגדיר תנאים ספציפיים למשיכת הכספים במסגרת ההטבה: אנשים מעל גיל 60 שיש ברשותם חסכונות שהופקדו אחרי שנת 2012 והם מקבלים או צפויים לקבל קצבת פנסיה חודשית שהסכום שלה גבוה מסכום הפנסיה המזערית (4525 נכון לשנת 2020).

כדי למשוך את הכסף יש לפנות לקופה שבה האדם מבוטח ולהגיש את הבקשה. כאמור, אם תבקשו למשוך את כל הכסף בפעם אחת (משיכה הונית), תידרשו לשלם מס נומינלי על הרווחים בשיעור של 15%. לעומת זאת, משיכה תהיה פטורה ממס, כאשר גובה הקצבה תלוי במסלול שאליו אתם משויכים.

נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן

התיקון החדר עשוי לסייע לרבים, אך כדאי גם להכיר את כל האותיות הקטנות:

  • מס מוגדל במקרה של קצבת פנסיה נמוכה: אדם הצפוי לקבל פנסיה חודשים שהסכום שלה נמוך מסכום הפנסיה המזערית (4525 נכון לשנת 2020) לא יוכל ליהנות מההטבות של תיקון 190, ויידרש לשלם 35% מס בעת משיכת הכספים.
  • אין אפשרות למשוך את הכסף מהקופה לפני גיל 60, ועל כן חיסכון מסוג זה אינו מתאים לאנשים צעירים המעוניינים שהכסף יהיה נזיל בעתיד קרוב.
  • מצב האינפלציה: תיקון 190 יכול לסייע מאוד במקרים שבהם האינפלציה נמוכה מובילה להטבות מס משמעותיות. עם זאת, במקרה שבו יכול שינוי ניכר בשוק בתחום זה כדאי לשקול מחדש את אפיקי ההשקעה.
  • ייעוץ מקצועי: במקרים מסוימים, ייתכן כי המוטב יידרש להגיש דוחות למס הכנסה, ולשם כך מומלץ מאוד לפנות לייעוץ פיננסי המתמחה בתחום זה. ייעוץ מקצועי גם יסיע למנוע מצבים של תשלום כפל מס, ויבטיח כי תקבלו את התנאים המוטבים ביותר.
  • הגבלת סכום ההפקדה: החוק מגביל את הסכום שאותו ניתן להפקיד לקופת הגמל, ומומלץ לפנות לייעוץ פיננסי מקיף כדי ליהנות באופן מלא מהטבות התיקון.

כיצד בוחרים בקופת הגמל?

שוק קופות הגמל הוא תחרותי ביותר, ולכן, מומלץ לבצע סקר שוק יסודי בטרם בוחרים בקופת הגמל המתאימה. שימו לב, כי לשם השוואה תוכלו להיעזר באתר של משרד האוצר ולהתרשם מהנתונים המפורסמים בו לגבי מדד שביעות הרצון של הלקוחות. נוסף על כך, בעת בחירת קופת הגמל, כדאי להתייחס גם לנקודות הבאות:

  • דמי ניהול: דמי ניהול גבוהים מדי עלולים לשחוק את הרווח שלכם. לכן, בדקו היטב מהם התנאים המוצעים לכם, ונהלו משא ומתן בעת הצורך.
  • ביצועים: שימו לב לתשואות שמשיגה הקופה לאורך השנים ולאופן התפקוד שלה במצבים של משבר או תנודות בשוק.
  • ניסיון: רצוי לבחור בקופה שהוכיחה את עצמה בתחום, וביססה את מעמדה כקופה חזקה.
  • שירות: שימו לב לשירות שאתם מקבלים מהקופה, לזמינות ולמענה. רצוי לבחור בקופה שנציגיה עומדים לרשותכם בעת הצורך.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות