פירוט העזרה הכלכלית מהמדינה לאחר משבר הקורונה

משבר הקורונה לא פסח על אף אחד, בארץ ובעולם כולו. בעלי עסקים רבים נאלצו לסגור את העסק או לצמצם משמעותית את היקף הפעילות, ועובדים רבים יצאו לחופשה ללא תשלום עד להודעה חדשה. מצב זה יוצר אי ודאות באשר לעתיד הפיננסי של משפחות ועסקים רבים, וכל מדינה נוקטת צעדים שנועדו להקל על האזרחים לצלוח את המשבר. מדינת ישראל אף היא בנתה תוכנית תמיכה, וכדי לדעת לאילו הטבות אתם זכאים, תוכלו לקרוא את המדריך הבא.

מענקים מהמדינה בתקופת הקורונה

מדי חודש משלמים אזרחי ישראל דמי ביטוח לאומי. סכומי כסף אלו מאפשרים לביטוח לאומי לסייע למי שנדרש לכך, וכעת נרתמת הקופה הלאומית לסייע לכל מי שנפגע בשל משבר הקורונה. במסגרת העזרה הכלכלית הניתנת לאזרחי המדינה, יינתנו המענקים הבאים:

  • מענק למשפחות עם ילדים: כל משפחה המקבלת קצבת ילדים (עבור ילד מתחת לגיל 18), תקבל מענק בסך של 500 ש"ח לכל ילד. משפחות עם ארבעה ילדים ומעלה יקבלו מענק בסך של 2,000 ש"ח ומעלה. מענק זה ייכנס לחשבון הבנק שבו מופקדת קצבת הילדים מדי חודש.
  • אזרחים ותיקים: נוסף על משפחות עם ילדים, גם אזרחים ותיקים יקבלו מענק. גברים בגיל פרישה (67) ונשים בגיל פרישה (62) הזכאים לקצבת זקנה, לקצבת שארים או לגמלת תלויים, יקבלו מענק של 500 ש"ח.
  • קצבת מזונות: הזכאים לקצבת מזונות, יקבלו מענק בסך 500 ש"ח.
  • הבטחת הכנסה: הזכאים להבטחת הכנסה יקבלו מענק של 500 ש"ח.
  • מקבלי קצבת נכות: אזרחים המקבלים מדי חודש קצבת נכות או פיצויים בהתאם למה שמוגדר בחוק (למשל פיצוי לנפגעי פוליו ותגמול לאסיר ציון נכה), יקבלו מענק בסך 500 ש"ח.

המענקים שפורטו לעיל יופקדו אוטומטית בחשבון הבנק של המוטב. מענקים אלו לא ייחשבו כהכנסה והם לא ייפגעו בזכאות ובהטבה אחרת הניתנת למקבל המענק.

שכירים היוצאים לחופשה ללא תשלום

משבר הקורונה אילץ בעלי עסק רבים לסגור באופן זמני את מקום העבודה. כך נותרו שכירים רבים ללא מקור פרנסה, כאשר מועד החזרה לשגרה עוד לא ידוע. הציפייה היא שבתום המשבר עובדים אלו יחזרו לתפקידם הקודם, ועל כן הם אינם בגדר מפוטרים. עם זאת, כדי לאפשר לעובדים אלו להתקיים בכבוד, הוחלט כי הם ייחשבו כעובדים בחופשה ללא תשלום (חל"ת) וכי יותר להם לקבל דמי אבטלה. חשוב גם לציין כי גם עובדים עצמאיים מסוימים יוכרו על ידי ביטוח לאומי לצורך עניין זה, למשל שחקנים, עובדי ניקיון ומרצים. עובדים אלו (את רשימת המקצועות המלאה ניתן לקבל מביטוח לאומי) שפרנסתם נפגעה בשל משבר הקורונה יכולים לבדוק את זכאותם לקבלת דמי אבטלה. חשוב לשים לב, כי על מנת לקבל דמי אבטלה, המבוטח נדרש לעמוד בתנאים מסוימים כגון תקופה זמן מינימלית שבמסגרתה שולמו עבור המבוטח דמי הביטוח הלאומי כנדרש. בפני עובדים עצמאיים קיימת אפשרות אחרת – משיכת דמי האבטלה מהחיסכון הפנסיוני במקרה של סגירת העסק. את הסכום שניתן למשוך יש לברר מול ביטוח לאומי, וחשוב לציין כי סכום זה פטור מתשלום מס.

עובדים שחלו במחלת הקורונה

מחלת הקורונה ממשיכה להתפשט, וכל יום מתגלים לצערנו מקרי תחלואה חדשים. במצב זה, גם עובדים חיוניים ועובדים הממשיכים להגיע למקומות העבודה, עלולים להידבק בנגיף ולהידרש לבידוד או לפינוי ל"מלון קורונה". במקרים אלו, פרנסתו של העובד נפגעת, וגם במצב זה המדינה מעמידה לרשות האזרחים סיוע. עובד שחלה בקורונה בשל חשיפה לעובד אחר במקום העבודה יכול לקבל הכרה כ"נפגע עבודה". במצב זה הוא עשוי להיות זכאי לדמי פגיעה מביטוח לאומי, ועליו לפנות לשם כך למוסד לביטוח לאומי. בשל המצב הקיים, תביעות חדשות שיוגשו יקבלו אישור אוטומטי ל-30 יום, אלא אם כן העובד הקדים את מועד חזרתו לעבודה. גם עובדים שנדבקו מגורם לא ידוע (לא מחולה במקום העבודה), ונאלצו להפסיד ימי עבודה, יהיו זכאים לדמי מחלה כתלות בהצגת אישור רפואי. חשוב גם לדעת כי במקרה שהעובד חלה בקורונה, המעסיק לא ינכה את ימי ההיעדרות שלו מימי המחלה שצבר העובד.

מענק לעצמאים

העצמאים הם אולי האוכלוסייה שנפגעה הכי קשה ממשבר הקורונה. בניגוד לשכירים, ביטוח לאומי אינו מעניק להם אפשרות לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, ובמקרים רבים הם נדרשים לשלם את הוצאות העסק גם כאשר העסק מושבת ואין כל הכנסה. במצב זה, קיימות הלוואות למוגבלים במיידי העשויות לסייע לעבור את התקופה הקשה. אך לצד לקבלת הלוואה לכל מטרה , קיים גם מענק שעסקים רבים זכאים לו. גובה מענק זה יהיה כ-65% מההכנסה הממוצעת החודשית של בעל העסק, וזאת על פי הדיווח של שנת 2018. בעל עסק שנפתח בשנת 2019 יידרש להגיש את דוח ההכנסות שלו על מנת לקבוע את מידת הזכאות למענק. שימו לב כי הסכום המקסימלי שניתן לקבל הוא 6,000 ש"ח.

על מנת לקבל את המענק, בעל העסק צריך לעמוד בתנאים הבאים:

  • תושב ישראל בן 20 ומעלה (משנת 2019).
  • בעל עסק שנפתח לכל המאוחר ב-29.2.2020.
  • דיווחי המע"מ והדוח השנתי הוגשו כנדרש.
  • ללא הפרות בניהול פנקס החשבונות.

בעלי עסקים המעוניינים לדעת אם הם עומדים בתנאים הנדרשים, כדאי שיפנו לייעוץ פיננסי שיסייע להם למצות את הזכויות המגיעות להם בחוק.

הקלות נוספות

לצד המענקים השונים, מדינת ישראל החליטה על מתן הקלות שונות שנועדו לעזור לאזרחים ולבעלי עסקים לעבור את תקופת המשבר בשלום:

  • השהיית הגבלת חשבון הבנק: בשל המשבר, אזרחים רבים נותרו ללא מקור פרנסה. במצב זה, בנקים רבים עלולים שלא לכבד צ'קים שרשמו הלקוחות שלהם, וכך קיימת סכנה ממשית של הפיכת החשבון למוגבל. על כן, המפקחת על הבנקים הוציאה הנחייה לפיה יש להשהות את הטלת ההגבלה על החשבון, לפחות עד לסיום המשבר הנוכחי.
  • הקטנת מקדמות לביטוח לאומי: עצמאיים המשלמים מקדמות לביטוח לאומי, יכולים להגיש בקשה להקטנת סכום המקדמות בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק.
  • דחיית המועד האחרון להגשת הדוח השנתי לרשויות המס: בשל המצב הקיים, עצמאים יכולים לדחות את הגשת הדוח השנתי לשנת 2019. רצוי גם להתייעץ עם יועץ פיננסי מומחה בנוגע לאפשרות של קבלת החזרים על מקדמות  מס הכנסה ששלומו עבור חודשים פברואר ומרץ של שנת 2020.

לסיכום, מחלת הקורונה פגעה באופן משמעותי במצבם של ישראלים רבים. כדי לצלוח את המשבר בשלום, כדאי להכיר היטב את כל ההטבות שלהן האדם זכאי על פי חוק, ובמקרה הצורך לפנות לייעוץ פיננסי מקצועי.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות