ניהול תיקי השקעות

בעבר (הלא כל כך רחוק) היה מובן מאליו שכדאי לחסוך כסף דרך מסלולי החיסכון בבנק. בכל חודש מפקידים סכום כסף מסוים, הבנק משקיע את הכסף ואנחנו נהנים מהריבית.

אך בשנים האחרונות הריבית במשק נמוכה בצורה דרסטית, והמשמעות היא שתוכניות החיסכון בבנק כמעט ואינן מניבות רווחים. אומנם החיסכון עוזר לשמור על הערך של הכסף, אך לא הרבה מעבר לזה.

ולכן היום כולנו מחפשים אפיקי השקעות חדשים – נדל"ן, מטבעות קריפטו, השקעה בבורסה וכדומה. מעטים האנשים שיכולים לעשות את זה לבד ובצורה מקצועית, ולכן אנחנו רוצים לדבר היום על האופציה של ניהול תיקי השקעות.

מה זה ניהול תיקי השקעות?

מבלי להיכנס לדקויות הקטנות, השקעה היא מכשיר פיננסי בדיוק כמו חשבון עו"ש או הלוואה חוץ בנקאית. ניתן להשקיע את הכסף במגוון רחב של אפיקים כמו רכישת מניות בבורסה, רכישת אגרות חוב, מטבעות זרים וכך הלאה והלאה.

לכל אחד מאפיקי ההשקעה יש יתרונות וחסרונות, ורמה מסוימת של סיכון. כאמור יש אנשים שמשקיעים את הכסף שלהם בעצמם, אבל כדי לעשות את זה בצורה חכמה וטובה – חשוב מאוד ללמוד ולהכיר לעומק את האפיקים השונים.

ומאחר ורוב האנשים לא נמצאים במקום הזה, ניהול תיקי השקעות הוא בדיוק השירות שעונה על הצורך הזה. למעשה יש היום כמה וכמה גופים פיננסיים שיכולים לתת את השירות הזה. אתם מקציבים סכום של כסף להשקעה, ובצד השני יושב מנהל השקעות שמטפל בכסף – בוחר את אפיקי ההשקעה המתאימים ודואג שהכסף שלכם ירוויח כמה שיותר.

מהי העבודה של מנהל ההשקעות?

כאשר אתם פונים לבית השקעות אתם מאפשרים להם להשקיע את הכסף שלכם. על פניו זה נשמע כמו משהו פשוט, אבל מאחר ויש כל כך הרבה אפשרויות חשוב גם להבין שלכל אדם שבוחר להשקיע – יש צרכים שונים ומטרות שונות.

זה חלק חשוב מאוד בעבודה של מנהל ההשקעות, מאחר והוא קודם כל ישב איתכם ויבין כמה כסף אתם רוצים להשקיע, מה המטרות ומה דרגת הסיכון שאתם מוכנים לקחת.

כלל האצבע הוא שככל שאתם צעירים יותר כך תוכלו לקחת סיכון גבוה יותר, מאחר וגם אם תהיה נפילה – יהיה לכם מספיק זמן כדי לנסות אפיקים בטוחים יותר ולהחזיר את הכסף. אך ככל שמתקרבים לגיל הפרישה כך מומלץ להשקיע באפיקים סולידיים יותר ולא לסכן את הכסף. כמובן שהמשמעות היא שהרווחים יהיו נמוכים יותר, אך לא יהיו הפתעות דרמטיות או טרגדיות.

בדרך כלל תיק השקעות מורכב מתמהיל – כלומר משקיעים את הכסף בדרכים שונות, עם רמות סיכון שונות. למשל 20% יושקע במניות בעלות סיכון גבוה יותר, 50% באגרות חוב סולידיות ועוד 30% במניות סולידיות.

כמובן שזו רק דוגמה כדי להמחיש את האפשרויות, התמהיל הספציפי צריך להיקבע בהתאם למה שאתם רוצים.

מי יכול לנהל את תיקי ההשקעות?

כדי להגן עלינו הלקוחות, הרשות לניירות ערך קובעת כללים מאוד מחמירים שלפיהם מנהלי ההשקעות חייבים לפעול. מנהל השקעות חייב לעבור התמחות ומבחנים, וכן להוכיח את המקצועיות שלו ולהיות ללא עבר פלילי, ולעבוד בחברה מסודרת העוסקת בהשקעות.

בדיוק כמו שאתם פונים לבנק כדי לנהל חשבון ולקבל משכנתא, או פונים לחברת האשראי כדי לקבל הלוואה חוץ בנקאית, כך גם ניהול ההשקעה שלכם צריך להיעשות במסגרת של חברה מסודרת ומקצועית.

לפני שמחליטים לאיזו חברה לפנות כדאי מאוד לעשות סקר שוק ולשמוע חוות דעת – על טיב השירות, כמה עמלות גובים, מהם אחוזי ההצלחה ובמיוחד מהו סכום ההשקעה ההתחלתי. ברוב החברות שמציעות תיק השקעות מנוהל דורשים סכום התחלתי של כמה עשרות אלפי שקלים, וכמובן שככל שהסכום ההתחלתי גבוה יותר, כך אתם צפויים לקבל הצעות משתלמות יותר.

אך אל דאגה, יש מסלולי השקעות טובים גם בעבור סכומים נמוכים יותר כמו קרנות שונות להשקעה, רכישת תעודות סל וכדומה. גם כאן מומלץ מאוד לעשות סקר שוק וללמוד לעומק מהן האפשרויות ומה היתרונות שלהן.

מתי כדאי לפתוח תיק השקעות מנוהל?

גם בתשובה לשאלה הזו יש כמה כללי אצבע. כאמור רוב בתי ההשקעות מציבים סכומי סף כדי לקבל את השירות, כאשר מדובר בדרך כלל בכמה עשרות אלפי שקלים. בנוסף, תיק השקעות מנוהל הוא מכשיר פיננסי שמתאים להשקעות לטווח הבינוני והארוך. כלומר אם יש לכם סכומים קטנים יותר, או אפילו סכומים גדולים, אבל תצטרכו אותם בתוך מספר חודשים – כדאי מאוד למצוא אפיק השקעה אחר.

חשוב להבין כי אפיקי ההשקעה הם לרוב מניות ואגרות חוב, אשר היתרון שלהם הוא במיוחד בהשקעה לטווח הארוך – כלומר כמה שנים קדימה. ככל שתוכלו להשאיר את הכסף למשך זמן רב יותר, כך ההשקעה תניב רווחים גדולים יותר.

מה אתם מתכננים לעתיד?

ולבסוף, השאלה הכי הכי חשובה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מה התכנון שלכם לעתיד. זה המפתח כדי להבין איך לנהל את הכסף שלכם והיכן להשקיע אותו.

השאלה הראשונה היא למתי תצטרכו את הכסף. כמובן שהעתיד אינו וודאי ומחר בבוקר כל התוכניות יכולות להשתנות, אבל לכל אחד מאיתנו יש תוכנית לשנים הקרובות. אם אתם מתכננים לרכוש דירה בזמן הקרוב, מומלץ לשמור את הכסף בחיסכון סולידי בבנק שיאפשר לכם למשוך את הכסף ברגע שתצטרכו.

אם אתם בנקודת זמן שבה יש לכם הרבה הוצאות כמו החזר של הלוואה חוץ בנקאית ומשכנתא – כדאי קודם כל לטפל בחובות הללו, ליצור קרן חירום ורק לאחר מכן לחשוב על השקעת הכסף לטווח הארוך. 

לעומת זאת אם אתם מעוניינים לחסוך לטווח הארוך, למשל לקראת הפנסיה – אז כדאי מאוד לבדוק את האפשרות הזו, שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר בהשוואה לאפשרויות ההשקעה הסטנדרטיות.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות