מילון מונחים למסחר בבורסה

מתחילים לסחור בבורסה? מרגישים שהגיע הזמן ליהנות מרווח פסיבי, לגמרי בעצמכם ולא רק לקחת אשראי חוץ בנקאי? רגע לפני שאתם יוצאים לדרך ומתחילים לסחור כמו גדולים, הכנו לכם מילון מונחים שיעניק לכם הצצה אפקטיבית לעולם הבורסה. כל מה שאתם צריכים לדעת על מניות, אגרות חוב ומדדי הבורסה – הנה זה בא!

  1. אגרות חוב

בקיצור הן נקראות "אג"ח". אגרות החוב הן למעשה דרך בה הממשלה או חברות עסקיות יכולות לגייס כסף מהציבור, ולהשיב לו אותו במועד שנקבע מראש. ממש כפי שאנו לוקחים אשראי חוץ בנקאי או הלוואה מהבנק, כך גם אנו מעניקים לגוף המגייס כספים שהופכים לאגרות חוב – ובכך הכספים הללו הופכים להלוואה התלויה ועומדת עד שהחוב יפרע. 

הגוף המנפיק את האגרת סוחר בה בבורסה, ולאורך הזמן בו היא נסחרת ניתן לקנות אותה ולמכור ללא תלות בזמן הפירעון. מה זה אומר לגביכם, הסוחרים? אג"ח נחשב לאחד מאפיקי ההשקעה הסולידיים ביותר שיש. כשאתם סוחרים באגרות חוב, אתם מבטיחים לעצמכם את השקט הנפשי המקסימלי שאפשר ב"ג'ונגל" של עולם המסחר, שכן התשואה של כל אגרת חוב מוגדרת מראש ובמקרה שלאחר רכישתה המחיר שלה גם עולה – אתם מרוויחים, אפילו אם ההשקעה היא לטוח קצר בלבד.

  1. אופציה

אופציה היא למעשה הסכם המתרחש בין שני צדדים – רוכש נייר ערך ומוכר נייר הערך. את ערכו של נייר הערך קובעים הצדדים מראש, כמו גם את התקופה בה ההסכם יהיה בתוקף. הבורסה בתל אביב, למשל, מקיימת אופציית רכש ואופציית מכר. בעת קיום אופציית רכש, משלם הקונה נייר ערך מסוים בתקווה שערכה של המנייה בה הוא השקיע יעלה בעתיד – בתוספת פרמיה, וכך הוא ירוויח את ההפרש ביניהן. המוכר, מצידו, שואף לכך שמחיר המנייה יהיה נמוך יותר כך שהרווח של ההפרש יהיה שלו. גם כאן, כמובן, נייר הערך נקנה במחיר קבוע מראש לאורך תקופת זמן מסוימת.

האופציה הנוספת, אופציית מכר, עדיין עוסקת בניירות ערך הנסחרים תמורת מחיר קבוע מראש ותקפים לאורך זמן מסוים, אך הפעם קונה האופציה הוא זה שיכול למכור את נייר הערך. לאורך חיי המניה, ייתכן וערכה יצנח – וכך עומדת לרשות קונה האופציה האפשרות לחייב את הכותב לקנות את נייר הערך בתוספת הפרמיה ולהרוויח את ההפרש.

  1. כתב אופציה

בסעיף הקודם הסברנו מהי האופרציה הכרוכה במסחר באופציות, וכעת נפרט מהו כתב האופציה. כתב האופציה הוא למעשה ההסכם הנחתם בין שני הצדדים, המוכר והקונה, ונייר הערך עליו החליטו מראש – ערכו והתקופה בה הוא תקף.

  1. הבורסה לניירות ערך

המקום בו הכל קורה! המסחר בניירות ערך מתקיים בין כתלי הבורסה לניירות ערך. זוהי זירת מסחר מפוקחת ומוסדרת בה נסחרות אגרות חוב, אופציות, מניות וסוגים נוספים של מסחר בשוק ההון, באופן ממוחשב.

  1. דיבידנד

כשחברה מנפיקה מניות לציבור הרחב, יכול כל אדם לרכוש מניות כאוות נפשו (עם הגבלות, כמובן). כעת הוא מחזיק במניות, ואם הדבר נעשה במסגרת חברה המעניקה למשקיעיה תמריצים על ההשקעה – הרי שהוא ירוויח גם כשהיא מרוויחה. חברות מסוימות מעניקות דיבידנדים – חלק מהרווחים של החברה – בהתאם לכמות המניות שהשקיעו. יש חברות המחלקות דיבידנד ללא תלות ברווחים, אלא בפרקי זמן שנקבעו מראש.

  1. זירת המסחר

בארה"ב ובמקומות אחרים ברחבי העולם עדיין מתקיימת זירת מסחר חיה, בועטת ושוצפת. זירת המסחר היא למעשה המקום בו חברי הבורסה (עליהם נפרט מיד) מקיימים את המסחר בבורסה באופן שוטף, ביניהם – ולא חוסכים בטונים גבוהים. בשנת 1999 הפסיקו לפעול באופן כזה זירות המסחר בישראל, ומאז ועד היום כל סוגי ניירות הערך נסחרים באמצעות מערכת העונה לשם "רצף".

  1. חברי בורסה

במידה ומשקיע רוצה לבצע פעולות בניירות ערך, הצינור המקשר בינו לבין המסחר הוא חברי הבורסה. תפקידם של חברי הבורסה הוא לסחור (לקנות ולמכור) את ניירות הערך הנסחרים באותו יום מסחר, בהתאם להוראות המשקיע. המסחר נעשה רק לאחר שנפתח חשבון ניירות ערך דרך חבר הבורסה, והדבר יכול להיעשות גם בצורה וירטואלית דרך האינטרנט. עם זאת, כל פקודות המסחר חייבות לעבור דרך חבר בורסה.

  1. יועצי השקעות

תפקידו של יועץ השקעות הוא לייעץ ללקוח, המשקיע, לגבי כדאיות ההשקעות השונות. יועץ השקעות לא יכול להיות כל אדם עם ידע וניסיון בעולם המניות, אלא רק מי שקיבל רישיון מטעם הרשות לניירות ערך.

  1. לוח הנפקות

לוח המתעדכן באופן שוטף ומפרט את כל ההנפקות הנסחרות בבורסה – פתוחות ועתידיות. כך כל משקיע בעל עניין יכול לקבל מידע זמין, מפורט ומעודכן אודות ההנפקות הרלוונטיות ולפעול בהתאם. 

תחת ההנפקות הפתוחות יופיעו כל ההנפקות שאפשר להגיש לגביהן הצעות, עד לתאריך הרלוונטי המצוין בלוח ההנפקות. בטבלה יופיע פרק הזמן בו ניתן להגיש הצעה, מועד סיום המכרז, ניירות הערך המוצעים למסחר, סוג המכרז, כמות ניירות הערך וכמות יחידות המסחר המוצעות.

תחת ההנפקות העתידיות תופיע רשימה מפורטת של חברות, חדשות או נסחרות, שעתידות להציע במועד קרוב ניירות ערך למסחר. המידע שיוצג יכלול פירוט לגבי החברה, תשקיפים, גרפים רלוונטיים וכל מידע שיסייע למשקיע לקבל החלטה האם מדובר בניירות ערך משתלמות עבורו, אך ללא ציון מועד הנפקה.

  1. מדדי הבורסה

מדד הוא נתון כמותי, באמצעותו ניתן להבין מהו המחיר של כל נייר ערך הנסחר בבורסה. ככל שהמדד נמצא במגמת עלייה, כך המשקיעים שהשקיעו בניירות הערך הנמצאות בקבוצת המדדים הזו ייהנו מעלייה בתשואה – וגם להיפך. כשהמדד בירידה, התשואה של המשקיעים תרד. את ניירות הערך נהוג לחלק בתוך קבוצות, דוגמת מדד ת"א 35, מדד ת"א 125, מדד תל בונד, מדד 60 SME ומדדים נוספים.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות