כך תצליחו להכניס את העסק חזרה למסלול

התפרצות הקורונה גרמה להרס כלכלי בכל רחבי העולם, והותירה בעלי עסקים קטנים כגדולים במשבר משמעותי. בעוד שהתחזיות לטווח קצר משתנות מאוד בהתאם לענף המסחר בו הן עוסקות, כדאי גם לחשוב קדימה ולתכנן את האופן שבו נצליח לחזור מסלול כשהקורונה תהיה מאחורינו. האם יש לכם אסטרטגיית יציאה מהמשבר? כיצד תגבשו אסטרטגיה שכזו? הנה כמה דרכים לעשות זאת.

הערכת הנזק הכספי

הצעד הראשון ביצירת תוכנית יציאה ממשבר היא להבין מהו הנזק הכספי שנגרם לעסק. אם לא עדכנתם עדיין את הדוחות הכספיים שלכם, דוגמת דוחות רווח והפסד או תזרים מזומנים, זהו זמן מצוין לעשות זאת. לאחר מכן תוכלו להשוות אותם למספרים של השנה שעברה ולראות עד כמה גדול הנזק.

מלבד המספרים ה"יבשים" המתייחסים להיקף המכירות, הרווחים ותזרים המזומנים, מוטב לקחת בחשבון פרמטרים נוספים שיספרו לכם כיצד הושפע מהם העסק. לדוגמה, אם נאלצתם לפטר חלק מהעובדים או את כולם, תצטרכו להכניס זאת לתוכנית היציאה מהמשבר. אם, למשל, חלק מהלקוחות עברו לעסקים מתחרים, זה גם פרמטר שיש להתחשב בו כדי להבין אילו משאבים כספיים יעזרו לכם להתאושש.

בדיקה חוזרת של התוכנית העסקית

המודל העסקי שלכם אולי עבד נפלא לפני הקורונה, אך ייתכן והוא יידרש לכיוונון מחדש בהתאם למצב. ראשית, ייתכן ויהיה עליכם לבדוק כיצד העסק שלכם יכול להשתנות בהתאם למצב החדש. לדוגמה, אם בעבר הסתמכתם על הגעה פיזית של לקוחות לעסק שלכם, ייתכן ובעקבות המצב כדאי לבחון הרחבה עסקית והתאמה למדיה הדיגיטלית, כדי להתאים למצב החדש שבו אנשים קונים יותר מהבית. 

בנוסף, יועיל מאוד לנתח את האופן שבו התעשייה הכוללת בה אתם פועלים הושפעה מהמגפה, כשאתם בוחנים את המתחרים שלכם, שימו לב למגמות כלליות והתמקדו ברתימת ההזדמנויות שנוצרו בעקבות המצב לטובתכם. היכולת לאתר את הפער או ההבנה שהעסק שלכם יכול לתת מענה למצב הייחודי שנוצר – מסוגלים להזניק את העסק שלכם קדימה, דווקא עכשיו. 

בבואכם לבחון את התוכנית העסקית והמודל העסקי, בדקו מהם נקודות החולשה והחוזק של העסק, ובהתאמה, בדקו מה עבד טוב עד עתה ומה אולי לא יעבוד בהמשך, ובחנו גם היכן אתם יכולים להשתפר כדי לשמור על אלמנט התחרותיות. לבסוף, אל תשכחו לבדוק מחדש את היעדים העסקיים שהצבתם לעצמכם ובדקו האם הם אכן ריאליים לאור המציאות והנסיבות החדשות. 

בחינת מקורות מימון בעת הצורך

אלא אם היו לכם סכומים גדולים שהצלחתם להכניס למרות או בגלל הקורונה, סביר להניח שתזקקו לסיוע כלכלי כדי להתחיל מחדש את הפעילות העסקית ולהזניקה קדימה. זה הזמן לבחון האם אתם זקוקים לסיוע של הלוואה חוץ בנקאית, האם מימשתם את כל המענקים שנתנה הממשלה לעסקים במהלך הקורונה, האם יש כספי רזרבה שלא השתמשתם בהם ובאופן כללי, לבחון מהם הערוצים הפיננסיים שתוכלו להיעזר בהם כדי להתאושש כלכלית.

לכל אחד מערוצי המימון יש יתרונות וחסרונות, ועליכם לבחון את הסגנון האישי שלכם, של העסק ואת היכולת שלכם להשיב את המימון בעת הצורך כדי להבין מהי הדרך הנכונה ביותר עבורכם. כך למשל, הלוואה חוץ בנקאית יכולה להיות לא נוחה לאדם אחד שמסוגל לקחת הלוואה מהבנק בתנאים נוחים יותר, אך מצוינת עבור מי שלא רוצה לתפוס מסגרת בנקאית ומעדיף לקבל כספים באופן גמיש ומיידי יותר. 

בחינת השקעות חדשות

האמרה הידועה "לפעמים צריך להשקיע כסף לפני שאפשר להרוויח כסף" נכונה מאוד במקרים מסוימים – וגם כאן. לדוגמה, יכול להיות שתמצאו את עצמכם נאלצים להשקיע כסף על העסקה עובדים חדשים והכשרתם, או על העסקת עובדים חדשים שנאלצתם לפטר בעקבות המשבר. יכול להיות שתצטרכו לרכוש מלאי מחודש או להשקיע בתקציב פרסום מחודש כדי להחזיר את הלקוחות שאיבדתם או לגייס לקוחות חדשים. כחלק מהחזרה לשגרה העתידית, כדאי לקבל מושג ברור לגבי היכן יש להשקיע כספים באופן מדויק כדי להפיק את המיטב. המטרה היא להשקיע, כמובן, כמה שפחות, ולקבל בתמורה להשקעה כמה שיותר, ולכן לא כדאי לפנות לאפיקי השקעה הרפתקניים מדי אלא רק כאלה שאתם יודעים, במידת הביטחון הרבה ביותר, שיוכלו להשיב את ההשקעה ולהצמיח את העסק בזמנים מאתגרים אלה.

הצבת לוח זמנים מציאותי

ייתכן שיש מספר דברים שאתם צריכים או רוצים לעשות כדי להתאושש ממשבר הקורונה, אך עשייה במקביל ובבת אחת עשויה גם להעמיס עליכם – וגם לא להיות מציאותית. כדי לצלוח בשלום את המשימות החדשות ולהצליח להתאושש באופן יעיל ולאורך זמן, כדאי ליצור לוח זמנים ריאלי הכולל את כל רשימת המשימות, ואת סדר העדיפויות הנכון עבור כל אחת מהן. 

אם, לדוגמה, המטרה המיידית שלכם יכולה להיות השגת מימון לעסק. לאחר שהמימון יהיה בידכם, תוכלו לבחון מתי כדאי לשכור את העובדים מחדש, לרכוש מלאי מחודש ולבסוף מתי לפתוח מחדש את העסק אם נפגע או נסגר כתוצאה מהקורונה.

כשאתם מבצעים צעדים מדודים לקראת התאוששות, אל תשכחו לעקוב אחר ההתקדמות שלכם, צעד אחר צעד. הדבר חשוב במיוחד אם לקחתם הלוואה כדי לממן את צעדי התאוששות העסק, שכן אתם לא רוצים לכלות זמן יקר על פעילויות שלא מניבות תשואה מובטחת. בשלבים הראשונים של ההתאוששות, כדאי לבדוק מדי שבוע מה עובד, מה פחות, כיצד ניתן לשפר ואת מה יש לשמר. בהמשך תוכלו לעבור לסקירה חודשית, כשתיווכחו שהעסק אכן מתחיל להתייצב.

יצירת תוכנית מגירה למקרה של משברים נוספים

הקורונה, כולנו מקווים, עוד מעט מאחורינו, אך המציאות מוכיחה לנו ששגרת חירום שכזו עשויה להגיע, חלילה, שוב, ולשבש את העסק מחדש, לכן, כדאי לרתום את כל מה שלמדתם במהלך המגיפה הנוכחית כדי להתכונן לכל משבר שלא יבוא. כך למשל, תוכלו לבנות חיסכון נזיל של מזומנים, להעביר את העסק גם לדיגיטל ולשמור עתודות שיסייעו לכם להתקיים גם אם יש נסיבות שאינן בשליטתכם.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות