כיצד ניתן לפדות כספים מקרן הפנסיה?

כל אדם שמתמודד עם מצוקה כלכלית, גם אם זמנית, נתקל בשאלה כיצד לגייס עוד כספים לכיסוי ההתחייבויות הכספיות. בדרך כלל האפשרויות הראשונות שקופצות לראש הן להגדיל את שעות העבודה או לעבוד שעות נוספות, לקחת הלוואה חוץ בנקאית או לפדות כספים מקרן הפנסיה. לכל אחת מהאפשרויות יש את היתרונות והחסרונות שלה, ועכשיו במצב הכלכלי הנוכחי ובגלל מגפת הקורונה – זו שאלה שעולה שוב ושוב. ולכן ריכזנו עבורכם את המידע הבסיסי והרלוונטי עבור משיכת הכספים מהקרן.

למה כל כך קשה למשוך כספים מקרן הפנסיה?

כדי להבין למה המדינה מציבה מגבלות ומס כל כך גבוה על משיכת הכסף, חשוב קודם כל שנבין מה המהות של קרן הפנסיה.

למעשה זהו חיסכון שאנו חוסכים לאורך חיינו הבוגרים, במטרה שיהיה שם בשבילנו כאשר נצא לפנסיה. זהו הכסף שעליו נסתמך בגילאים מאוחרים יותר, ולמעשה זו תהיה ההכנסה העיקרית שלנו בשנות החיים האלה. ולכן כל שקל שנחסוך היום – זה שקל יותר שיהיה שם כחלק מהקצבה החודשית שלנו.

היום במיוחד כאשר תוחלת החיים עולה, יש חשיבות אדירה לחסוך כמה שיותר בשנים שבהן אנחנו צעירים ובריאים, ויכולים לפרנס את עצמנו. ולכן המדינה קובעת בחוק כי לכל אדם חייבת להיות קרן פנסיה, המעסיק חייב להפריש כספים לקרן לכל עובד עם ותק של שלושה חודשי עבודה, וגם עצמאים חייבים לדאוג לעצמם ולפתוח קרן פרטית.

בעבר החוקים היו פחות חריפים ומגבילים, והתוצאה הייתה שהרבה מאוד אנשים פרשו לפנסיה בלי שום בסיס כלכלי, והסתמכו בעיקר על התשלומים מביטוח לאומי – שהם נמוכים ובסיסיים בלבד. ולכן המדינה כל כך מחמירה בנושא, ועושה הכול כדי לעודד אותנו לחסוך לעתיד.

מהו תהליך משיכת הכספים?

ניתן היום לבצע משיכות של סכומים חד פעמיים מקרן הפנסיה, אך פעמים רבות חייבים לשלם על כך מס בשיעור גבוה שיכול להגיע עד ל-35%. כאמור, זוהי הדרך של המדינה לעודד את כולנו להמשיך ולחסוך לגיל הפרישה.

ישנם מקרים שבהם ניתן לקבל פטור מתשלום המס כפי שמיד נפרט. אך במידה ולא – כדאי מאוד לבחון אלטרנטיבות אחרות, למשל הלוואה חוץ בנקאית אשר אחוז הריבית אינו מתקרב בכלל ל-35% של תשלום המס.

אם בכל זאת תחליטו לבצע את המשיכה, תהליך הבקשה כולל הגשת מספר מסמכים לקרן הפנסיה שלכם, וכן מספר מסמכים ואישורים המעידים על זהותכם ועל פרטי חשבון הבנק שלכם על מנת שקרן הפנסיה תוכל לבצע את ההפקדה למקום הנכון. לאחר שכל המסמכים נקלטו בצורה תקינה וראויה, תהליך הטיפול בבקשה נמשך עד ארבעה ימי עסקים. כדי שלא לעכב את התהליך חשוב שתוודאו כי אכן הגשתם את כל המסמכים הדרושים, כי הם מולאו בצורה תקינה ושלמה וכי קרן הפנסיה אכן קיבלה את כולם. פעמים רבות אנחנו שומעים על אנשים שהגישו בקשה למשיכת הכספים, והיא התעכבה והתעכבה רק בגלל טעויות קטנות וסחבת ביורוקרטית.

הקלות במשיכת הכספים

למרות החשיבות של החיסכון הפנסיוני, בכל זאת המדינה קבעה מספר הקלות שבהן ניתן לבצע משיכה חד פעמית של כספים מהקרן בתשלום מס מופחת או עם פטור מלא, למשל לאחר סיום עבודה, עקב הכנסה נמוכה או מצבים חריגים אחרים.

התנאים הללו משתנים מעת לעת, ולכן חשוב מאוד לבחון את המצב העדכני לשלב שבו אתם מעוניינים לבצע את המשיכה – כדי שתדעו בדיוק מהן הזכויות שלכם ותוכלו לקבל החלטה מושכלת.

הקלות לבעלי הכנסה נמוכה

אחת הסיבות העיקריות שבגינן אנשים רבים בוחנים את האפשרות של משיכת כספי הקרן היא בגלל הכנסה נמוכה. במצב כזה קיים קושי לבחור באפשרויות אחרות כמו הלוואה חוץ בנקאית, מאחר וההכנסה הנמוכה מגבילה את גובה ההלוואה שניתן לקבל.

כדי ליהנות מהפטור ממס, ניתן למשוך רק כספים שהופקדו עד לתום שנת המס הקודמת, ורק במידה וגובה החיסכון אינו עולה על 10,000 ₪.

בעבר כדי לקבל את הפטור צריך היה לגשת לפקיד השומה ולקבל את האישורים המתאימים, אבל היום כדי להקל על הציבור ניתן לבקש את הפטור ישירות מול קרן הפנסיה. כדי לעשות זאת צריך להצהיר על הכנסה נמוכה בפני הקרן, והם יטפלו בכל השאר.

הקלות לאנשים שסיימו לעבוד

בין אם פוטרתם או התפטרתם, המדינה ומס הכנסה מאפשרים לכם לבצע משיכה מקרן הפנסיה ללא תשלום המס במידה ואתם עומדים באחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • משיכת כספים שהופקדו עד לשנת 2009
  • משיכת הכספים בקרן לאחר גיל הפרישה, במידה ושווי הקרן נמוך מ-94,000 ₪
  • מצבים חריגים אחרים אשר הוגדרו על ידי מס הכנסה

לאור התקופה, חשוב לדעת כי במידה ואתם נמצאים בחל"ת (חופשה ללא תשלום) – אין מדובר בפיטורים, מבחינת המדינה עדיין יש לכם מקום עבודה ולכן אתם לא זכאים לקבל פטור ממס. זהו נתון חשוב ביותר, בגלל תשלום המס הגבוה שחל על משיכת הכספים מקרן הפנסיה.

מצבים חריגים נוספים

בנוסף על המצבים שתיארנו, יש עוד כמה מקרים שבהם ניתן לבצע משיכות מקרן הפנסיה תחת פטור ממס.

הסיטואציה הראשונה היא מצב שבו המבוטח עצמו נפטר – ואז המוטבים זכאים למשוך חלק מהכספים. כדי לדעת בדיוק באילו סכומים מדובר ומהם תנאי המשיכה צריך לבחון היטב את תנאי הפוליסה, מאחר והדבר משתנה בין הקרנות השונות ובין הפוליסות השונות.

מבוטחים שנקבעה להם נכות בשיעור של 75% ומעלה זכאים גם הם לבצע משיכות מקרן הפנסיה תחת הפטור ממס, וכך גם מבוטחים בעלי הוצאות רפואיות גבוהות במיוחד (גם ללא תלות בקביעת אחוזי נכות).

במצבים שבהם שני בני הזוג משתכרים פחות משכר המינימום ויש להם ילדים מתחת לגיל 18, גם אז ניתן לבצע משיכות מקרן הפנסיה. 

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות