הלוואה בריבית שלילית

מה הייתם חושבים על הצעה להלוואה בסכום של כ-100 אלף שקלים ב-84 תשלומים,  כשסכום הריבית על ההלוואה הוא מינוס 0.26%, כלומר סך ההחזר על ההלוואה ששל 100 אלף שקלים, בתום 84 החודשים של התשלומים, כולל הריבית, הוא 98 אלף שקלים?

האם הלוואה מסוג זו הייתה מתאימה לכם?

האם זו נראית לכם עסקה הגיונית שיכולה להתקיים בעולמנו?

רוב הקוראים שורות אלו בוודאי היו חושבים לעצמם שזו פנטזיה, או לחלופין כמו כול ישראלי, איפה הקאץ'? או, בשפה נכונה יותר, איפה המלכוד?

הרי אין ארוחות חינם….

 

אבל המציאות טופחת על פנינו, כי זה בדיוק מה שהמשקיעים עושים עם טריליוני דולרים שמושקעים ברחבי העולם.

על פי הדוחות הכספיים שפרסם הבנק המרכזי של גרמניה, הדויטשה בנק, בסוף אפריל השנה, "כמות האגח"ים הממשלתיים שנסחרים בריבית שלילית, ושעומדים לפירעון עד שנת 2049, גדלה השנה ב20% ועומדת על סך של כ-10 טריליון דולר"

ובשפה פשוטה יותר, המלווים שהעניקו הלוואות בסכום של טריליוני דולרים בשנת 2019 , יקבלו בחזרה עד שנת 2049, סכום נמוך יותר מהסכום שנתנו כהלוואה.

גרמניה היא המובילה ברשימה, כשבאמצע יוני נרשם שיא חדש,  כשהאג"ח הגרמני שנסחר לעשר שנים, נסחר בריבית של מינוס 0.37% ולתקופה של 30 שנה, נסחר האג"ח הגרמני בריבית של מינוס 0.26%.

ואילו האג"ח הגרמני לתקופה של שנתיים, נסחר בריבית של מינוס 0.74%.

 

אבל גרמניה היא רק דוגמה למצב, כיוון שעל פי פרסום של בלומברג, מחודש יוני השנה, בכול העולם, אגח"ים ממשלתיים בהיקפים של כ-11 טריליון דולר, נסחרות בריביות שליליות.

כלומר אלו שמוכנים להלוות את הכסף, משלמים כדי שייקחו מהם את הכסף…

 

בין המדינות החלשות בגוש האירופאי, שלוות כסף מהציבור, ניתן למצוא את סלובניה אשר האגח"ים שלה לשנתיים, נסחרות בריבית של מינוס 0.46%,  פורטוגל שהאגח"ים שלה נסחרות בריבית שלילית של מינוס 0.34%, צרפת שהאגח"ים שלה נסחרות בריבית של מינוס 0.65% ובלגיה, שהאגח"ים ששלה נסחרות בריבית של מינוס 0.57%.

 

ההסבר הנפוץ ביותר לתופעה זו, בידי כלכלנים, היא שיש ציפייה למיתון ודיפלציה בגוש האירופאי ובמידה והצפייה תתממש, הריבית במשק תרד לרמות נמוכות יותר ולכן הציבור מעוניין לגדר את הסיכון שלו לריבית שלילית של 0.37% לעשור הקרוב, מחשש לעתיד לקרות..

הסבר נוסף לתופעה היא , שהדפסה מסיבית של כספים ע"י הבנק המרכזי של הגו האירופאי, הובילה את העולם הפיננסי למצב בו הכסף איבד מערכו, כלומר אין לו יותר ערך ולכן אין מה לעשות איתו.

לכן המוסדיים מוכנים למסור את הכסף הזה לכול גוף שיהיה מוכן לקחת ממנו את הכסף הזה.

 

אין וויכוח על כך שכלכלת העולם השתגעה ויצרה מצבים בלתי הגיוניים, שכלכלנים מתקשים להסביר אותו.

כיצד ניתן להסביר, בניגוד להגיון,  את העובדה שהריבית על אגח"ים לתקופות קצרות נסחרים בריבית שלילית שהיא גבוהה יותר מהאגח"ים שנסחרות לתקופות ארוכות, כלומר התשלום של הציבור, עבור הכסף שהלווה למדינות לתקופה קצרה (מינוס 0.74% באג"ח הגרמני), גבוהה יותר מאשר התשלום של הציבור על הכסף שהלווה לתקופה ארוכה (מינוס 0.37% באג"ח הגרמני).

 

אם הציפייה הייתה למיתון או דפלציה בעתיד, הריבית על האגח"ים, שנסחרות לתקופה ארוכה, הייתה אמורה להיות גבוהה יותר מהריבית השלילית על האגח"ים, שנסחרות לתקופות קצרות…

המציאות נראית יותר מוזרה כשאנו לוקחים בחשבון שעבור פיקדון סגור לתקופה בת שנתיים, הבנק המרכזי בגרמניה, הדויטשה בנק, מוכן לתת ריבית של פלוס 0.1% לשנה.

כלומר מי שיפקיד את כספו בפיקדונות של הבנק במקום באגח"ים של גרמניה ירוויח 0.85% יותר על כספו…

אז למה הציבור מעדיף לשלם ריבית במקום לקבל ריבית על כספו?

 

הסיבה לתופעה הזו, היא שהשוק הפיננסי, אינו מאמין בכסף האירופאי ואינו מאמין כי ניתן להרוויח מטריליוני הדולרים שהבנק המרכזי של הגוש האירופאי העביר לציבור, לכן השוק הפיננסי אינו מוכן להלוות את הכסף למשקי הבית שמוכנים לשלם לו על הלוואות אלו ריבית של כ-5% לשנה ואפילו לא לחברות פרטיות או למערכת הבנקאית, שמוכנים לשלם לו ריבית ל כ1% לשנה, על הכסף וזאת משום שהוא רואה בהלוואות אלו, סיכון גבוהה ולכן הוא מעדיף להפסיד 2% לשנה מהכסף שלו  והעיקר שממשלת גרמניה, שיש לה מוניטין של אמינות כלפי משקעיה, תתחייב להשיב להם את כספם, בעתיד…

 

יותר מכך, השוק הפיננסי, סומך יותר כל מדינות חלשות בגוש האירופאי, כמו סלובניה, ספרד או פורטוגל, שהן קרובות לבנק המרכזי של הגוש האירופאי, שאחראי על הדפסת הכסף, מאשר על חברות פיננסיות גדולות בעולם, כמו הבנקים, כשמדובר בכספו שלו.

 

 

 

 

לבדיקת זכאות ללא התחייבות להלוואה מלא את פרטייך בטופס

הלוואות

הלוואות לעובדי מדינה
הלוואות אקספרס
הלוואות לסטודנטים
אשראי חוץ בנקאי
הלוואות לרכישת רכב
הלוואות למוגבלים
הלוואה לכל מטרה
הלוואה חוץ בנקאית
הלוואה בריבית 2.5% לשנה


ביטוחים

ביטוח אובדן כושר עבודה
ביטוח מנהלים
ביטוח חיים (Risk)
ביטוח מחלות קשות
ביטוח תאונות אישיות


חסכונות

חסכון לפנסיה
קרן פנסיה
קרנות השתלמות
איתור חסכונות